Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
27 april 2022 12:04
Del på Facebook
Ole Laurits Haugen, ordfører på Hitra. Foto: Hitra kommune
Ole Laurits Haugen, ordfører på Hitra. Foto: Hitra kommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ordfører Ole Laurits Haugen på Hitra vil ha fortgang i opprettelse av fergeforbindelsen mellom Hitra og Nordmøre og mener vi må ta i bruk dieselferger som ligger i opplag blant annet i Kristiansund.

I en artikkel hos Hitra•Frøya (+ krever innlogging), skrives det at Trøndelag fylkeskommune åpner for at tilgjengelige drivstoffløsninger kan benyttes for å raskere kunne realisere fergeforbindelsen mellom Hitra og Aure.

Haugen hadde påpekt muligheten for dieseldrift i et møte på Sandstad tidligere i år hvor både Trøndelag fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og de berørte kommunene deltok.

– Kjernepunktet mitt var at vi ikke kan sitte og vente på en såkalt nullutslippsløsning, som kan ligge mange år frem i tid. Det må vi selvsagt få når det er behov for det. Men det ligger flere dieselferger i opplag, i for eksempel Kristiansund. Det er meningsløst at fullt brukbare ferger ikke blir brukt. Jeg skulle tro at de som eier fergene er svært interessert i å få dem i drift. Dermed kan man få en operativ fergeforbindelse mye kjappere, sier Haugen til Hitra/Frøya.

Et flertallsvedtak i Trøndelag fylkeskommenes utvalg for transport, kan bidra til at fergesambandet Hitra-Aure kan komme i gang allerede til neste år, skriver Hitra•Frøya.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse