Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
27 april 2022 12:04
Del på Facebook
Ole Laurits Haugen, ordfører på Hitra. Foto: Hitra kommune
Ole Laurits Haugen, ordfører på Hitra. Foto: Hitra kommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ordfører Ole Laurits Haugen på Hitra vil ha fortgang i opprettelse av fergeforbindelsen mellom Hitra og Nordmøre og mener vi må ta i bruk dieselferger som ligger i opplag blant annet i Kristiansund.

I en artikkel hos Hitra•Frøya (+ krever innlogging), skrives det at Trøndelag fylkeskommune åpner for at tilgjengelige drivstoffløsninger kan benyttes for å raskere kunne realisere fergeforbindelsen mellom Hitra og Aure.

Haugen hadde påpekt muligheten for dieseldrift i et møte på Sandstad tidligere i år hvor både Trøndelag fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og de berørte kommunene deltok.

– Kjernepunktet mitt var at vi ikke kan sitte og vente på en såkalt nullutslippsløsning, som kan ligge mange år frem i tid. Det må vi selvsagt få når det er behov for det. Men det ligger flere dieselferger i opplag, i for eksempel Kristiansund. Det er meningsløst at fullt brukbare ferger ikke blir brukt. Jeg skulle tro at de som eier fergene er svært interessert i å få dem i drift. Dermed kan man få en operativ fergeforbindelse mye kjappere, sier Haugen til Hitra/Frøya.

Et flertallsvedtak i Trøndelag fylkeskommenes utvalg for transport, kan bidra til at fergesambandet Hitra-Aure kan komme i gang allerede til neste år, skriver Hitra•Frøya.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse