Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
04 mai 2022 11:20
Del på Facebook
Foto: Terje Holm
Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det blir nye rutetider på forbindelsen Kvanne–Rykkjem mens ferjekaiene blir ombygd for elektrisk ferje. Også enkelte bussruter blir påvirket av anleggsarbeidet.

– Arbeidet vil skje på kveld og natt. Det betyr at ferjeavgangene om natten blir innstilt, sier Atle Ræstad, maritim rådgiver i FRAM.

Annonse
Annonse

De nye midlertidige rutetidene gjelder i tre uker fra mandag 9. mai til og med 29. mai.

Dersom arbeidet med å elektrifisere forbindelsen blir fullført tidligere enn planlagt vil man gå tilbake til ordinær rutetabell.

Påvirker to bussavganger

Arbeidet med ferjekaiene på Kvanne–Rykkjem påvirker også to bussavganger:

  • Rute 902 med avgang fra Skei i Surnadal klokken 22.10 blir innstilt
  • Rute 902 med avgang fra Sunndalsøra klokken 22.35 blir innstilt

NB! Rute 902 med avgang fra Molde klokken 21.00 vil gå som normalt til Sunndalsøra.

Annonse
Annonse

Syv forbindelser elektrifisert

Når Kvanne–Rykkjem er elektrifisert, er syv av de 21 ferjesambandene som FRAM har ansvaret for i Møre og Romsdal, over på elektrisk drift.

– Vi nok må regne med noen innkjøringsproblem ved overgang til ny teknologi. Erfaringen fra de andre forbindelsene som er elektrifisert er at det i anledning installasjon og tilpassing av ladeinfrastruktur på fartøy og land, blir noen innstilt avganger, sier Jesper Wiig, seksjonsleder drift i FRAM.

– Men erfaringen er også at så snart det er på plass, vil regulariteten bli like god med elektrisk- som med dieseldrevet ferje, sier Wiig.

Størst utslipp

Fylkestinget har vedtatt et mål om 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp innen 2030. Skal en nå målet, må det bli tatt store miljømessige grep, særlig innenfor kollektiv- og ferjetilbudet, som bidrar med de største klimagassutslippene fra fylkeskommunen som virksomhet.

Elektrifisering av ferjesamband reduserer klimagassutslippene betydelig, og er det største enkelttiltaket i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse