Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
04 mai 2022 11:20
Del på Facebook
Foto: Terje Holm
Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det blir nye rutetider på forbindelsen Kvanne–Rykkjem mens ferjekaiene blir ombygd for elektrisk ferje. Også enkelte bussruter blir påvirket av anleggsarbeidet.

– Arbeidet vil skje på kveld og natt. Det betyr at ferjeavgangene om natten blir innstilt, sier Atle Ræstad, maritim rådgiver i FRAM.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De nye midlertidige rutetidene gjelder i tre uker fra mandag 9. mai til og med 29. mai.

Dersom arbeidet med å elektrifisere forbindelsen blir fullført tidligere enn planlagt vil man gå tilbake til ordinær rutetabell.

Påvirker to bussavganger

Arbeidet med ferjekaiene på Kvanne–Rykkjem påvirker også to bussavganger:

  • Rute 902 med avgang fra Skei i Surnadal klokken 22.10 blir innstilt
  • Rute 902 med avgang fra Sunndalsøra klokken 22.35 blir innstilt

NB! Rute 902 med avgang fra Molde klokken 21.00 vil gå som normalt til Sunndalsøra.

Annonse
Annonse

Syv forbindelser elektrifisert

Når Kvanne–Rykkjem er elektrifisert, er syv av de 21 ferjesambandene som FRAM har ansvaret for i Møre og Romsdal, over på elektrisk drift.

– Vi nok må regne med noen innkjøringsproblem ved overgang til ny teknologi. Erfaringen fra de andre forbindelsene som er elektrifisert er at det i anledning installasjon og tilpassing av ladeinfrastruktur på fartøy og land, blir noen innstilt avganger, sier Jesper Wiig, seksjonsleder drift i FRAM.

– Men erfaringen er også at så snart det er på plass, vil regulariteten bli like god med elektrisk- som med dieseldrevet ferje, sier Wiig.

Størst utslipp

Fylkestinget har vedtatt et mål om 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp innen 2030. Skal en nå målet, må det bli tatt store miljømessige grep, særlig innenfor kollektiv- og ferjetilbudet, som bidrar med de største klimagassutslippene fra fylkeskommunen som virksomhet.

Elektrifisering av ferjesamband reduserer klimagassutslippene betydelig, og er det største enkelttiltaket i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje Sundsbø0-alternativet er fortsatt ferge slik som no.Å flytte til Mordalsvågen vil med ny veg til Fuglset vil kreve fremming av ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er ingen katte i sekken. Sekken består av bl.a. null-alternativet (fortsatt ferge), som også inneholder et alternativ med flytting ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer kom katta ut av sekken. Ein provokasjon for ny veg Julbøen til Fuglset. Samla kostnad 10 mrdFlytting av fergeleiet ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrAt fjerning av flaskehalser på E39 medfører større trafikk er jo hele hensikten. Da er en ny trasé påkrevd, ikke ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du studerer trafikkdata frå tellepunkta til SVV vil du sjå at å flytte trafikken frå noverande fergeterminal tikl ny ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse