Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
04 mai 2022 11:20
Del på Facebook
Foto: Terje Holm
Foto: Terje Holm

Det blir nye rutetider på forbindelsen Kvanne–Rykkjem mens ferjekaiene blir ombygd for elektrisk ferje. Også enkelte bussruter blir påvirket av anleggsarbeidet.

– Arbeidet vil skje på kveld og natt. Det betyr at ferjeavgangene om natten blir innstilt, sier Atle Ræstad, maritim rådgiver i FRAM.

De nye midlertidige rutetidene gjelder i tre uker fra mandag 9. mai til og med 29. mai.

Dersom arbeidet med å elektrifisere forbindelsen blir fullført tidligere enn planlagt vil man gå tilbake til ordinær rutetabell.

Påvirker to bussavganger

Arbeidet med ferjekaiene på Kvanne–Rykkjem påvirker også to bussavganger:

  • Rute 902 med avgang fra Skei i Surnadal klokken 22.10 blir innstilt
  • Rute 902 med avgang fra Sunndalsøra klokken 22.35 blir innstilt

NB! Rute 902 med avgang fra Molde klokken 21.00 vil gå som normalt til Sunndalsøra.

annonse

Syv forbindelser elektrifisert

Når Kvanne–Rykkjem er elektrifisert, er syv av de 21 ferjesambandene som FRAM har ansvaret for i Møre og Romsdal, over på elektrisk drift.

– Vi nok må regne med noen innkjøringsproblem ved overgang til ny teknologi. Erfaringen fra de andre forbindelsene som er elektrifisert er at det i anledning installasjon og tilpassing av ladeinfrastruktur på fartøy og land, blir noen innstilt avganger, sier Jesper Wiig, seksjonsleder drift i FRAM.

– Men erfaringen er også at så snart det er på plass, vil regulariteten bli like god med elektrisk- som med dieseldrevet ferje, sier Wiig.

Størst utslipp

Fylkestinget har vedtatt et mål om 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp innen 2030. Skal en nå målet, må det bli tatt store miljømessige grep, særlig innenfor kollektiv- og ferjetilbudet, som bidrar med de største klimagassutslippene fra fylkeskommunen som virksomhet.

Elektrifisering av ferjesamband reduserer klimagassutslippene betydelig, og er det største enkelttiltaket i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Espen Heitmann 15 minutter siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøJadda det er Gjemmnessundsbrua, så har du de som tar av mot Sunndalsøra dessuten ser du totalt bort fra fremtidige ...
@Espen HeitmannFaktisk tar du feil – bare en liten del av trafikken som krysser Romsdalsfjorden skal videre, kun 25% krysser også ...
@Terje SundsbøDet er bare en liten ting, du legger til grunn at det er 14 minutter kortere kjøretid mellom Ålesund og ...
@Rolf Erik PedersenMener du virkelig at Norconsult ikke har utredet Romsdalsaksen? Fikk du ikke med deg «skandaleoppslaget» i TK om at Statens ...
Rolf Erik Pedersen 9 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDu snakker så pent om fakta, Sundsbø. Men klarer du å etterleve dette selv? Den økonomiske belastingen er mye mindre en ...
@Anne Mari SandshamnDe som ser dette fra begge sider har konkludert med at Møreaksen er best. Også Nye Veier AS har skrotet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte