Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 mai 2022 09:45
Del på Facebook
Tidligere stortingspolitikere kan miste muligheten til å komme og gå på Løvebakken som de vil. Flere partier vil vurdere adgangsreglene, og Rødt foreslår nå å ta fra eks-politikere nøkkelkortet. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Tidligere stortingspolitikere kan miste muligheten til å komme og gå på Løvebakken som de vil. Flere partier vil vurdere adgangsreglene, og Rødt foreslår nå å ta fra eks-politikere nøkkelkortet. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere stortingsrepresentanter som har som jobb å påvirke politikere, har fri adgang til Stortinget. Rødt foreslår å ta fra dem adgangskortet.

– Det er et demokratisk problem at tidligere stortingsrepresentanter har en særskilt tilgang til parlamentet, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Han mener ordningen fungerer som et «gullkort for lobbyister.»

Minst 50 tidligere stortingsrepresentanter jobber som lobbyister, PR-rådgivere eller har som en del av sine arbeidsoppgaver å påvirke norsk politikk, ifølge VG.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Moxnes understreker at han ikke vil nekte tidligere representanter adgang til Stortinget.

– Vårt forslag vil bare bety at de vil måtte følge vanlige rutiner for registrering og sikkerhet, og tas imot av ansatte eller sittende representanter i sin gamle partigruppe, sier han.

Også flere andre partier reagerer på ordningen. Stortingspresident Masud Gharahkhani har varslet en full gjennomgang av ordningen over sommeren, ifølge Dagens Næringsliv.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse