Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 mai 2022 14:08
Del på Facebook
Nye regler for elsparkesykkel skal sørge for færre ulykker og konflikter i sommer. Foto: Annika Byrde / NTB
Nye regler for elsparkesykkel skal sørge for færre ulykker og konflikter i sommer. Foto: Annika Byrde / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 15. juni kan du miste førerkortet hvis du fyllekjører med elsparkesykkel. Det innføres en rekke innstramminger på reglene for transportmiddelet.

Promillegrensa legges til 0,2 som med andre kjøretøy, aldersgrense blir lagt på 12 år, og det blir påbudt å bruke hjelm for barn under 15 år, skriver NRK.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Terskelen for å frata personer førerkortet for promillekjøring med elsparkesykkel legges imidlertid på samme nivå som for moped, ikke nivået for bil.

Håper på færre skader

Fra september vil selskaper som leier ut slike kjøretøy ha krav om ansvarsforsikring. Det samme vil private eiere også måtte gjøre fra 1. januar.

– Jeg er glad for at vi nå endelig får disse regelendringene på plass. Vi har i for lang tid sett et uakseptabelt høyt antall alvorlige skader ved bruk av elsparkesykler, mange knyttet til ruspåvirket kjøring. Jeg håper at vi ved å stramme ytterligere inn i regelverket, vil se færre både skader og konflikter denne sommeren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Flere av disse endringene ble varslet allerede i vinter, men de har nå vært på høring. Endringene trer i kraft 15. juni.

Elsparkesykkelselskaper fornøyd

Fra selskapet Tier er det støtte til både promillegrense og forsikringskrav. Dessuten er man glade for noe regjeringen ikke gjør:

– Vi er veldig glad for at regjeringen ikke innfører forbud mot kjøring på fortau. I andre land i Europa ser vi at et fortausforbud for elsparkesykler fører til flere og mer alvorlige ulykker, sier norgessjef Morten Askeland i Tier.

– Beslutningen til samferdselsministeren er bra for trafikksikkerheten, selv om det åpenbart er utfordringer med kjøring på fortauet i dag, sier Norden-sjef Christina Moe Gjerde i elsparkesykkelselskapet Voi.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse