Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 mai 2022 18:54
Del på Facebook
I mai i fjor demonstrerte Eirik Myrhaug med sjamantromme foran Stortinget mot vindkraftutbyggingen på Øyfjellet i Vefsn kommune i Nordland. Foto: Gorm Kallestad / NTB
I mai i fjor demonstrerte Eirik Myrhaug med sjamantromme foran Stortinget mot vindkraftutbyggingen på Øyfjellet i Vefsn kommune i Nordland. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rettssaken mellom det sørsamiske reinbeitedistriktet Jillen-Njaarke og vindkraftselskapet Øyfjellet Wind ble utsatt til høsten.

– Bakgrunnen er at utbygger – og staten ved regjeringsadvokaten – mente det var satt av for lite tid til rettssaken, forteller advokat Pål Gude Gudesen til Vårt Land.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han representerer Jillen-Njaarke reinbeitedistrikt som i 2020 gikk til søksmål mot staten med krav om at konsesjonen til vindparken er ugyldig.

Olje- og energidepartementet, som ga konsesjonen i 2016, har gått inn som partshjelp i saken. Statsråd Terje Aasland (Ap) har gjort det klart departementet vil forsvare eget vedtak om å gi konsesjon til vindparken i Vefsn.

Rettssaken skulle egentlig startet mandag, men da den saksøkte parten ba om en utsettelse, fikk de medhold.

Annonse
Annonse

– I tillegg kom de med diverse begrunnelser knyttet til saksforberedelsen som reindriften er sterkt uenig i og motsatte seg, men i korte trekk mente de vel at de hadde fått for dårlig tid til saksforberedelsene, sier Gudesen.

Vindkraftselskapet Eolus Vind forklarer seg nærmere om årsaken til at det ble bedt om en utsettelse i en epost til NTB:

– Kravet kom som følge av at reinbeitedistriktet Jillen-Njarke, kun få dager før saken skulle starte, meldte inn et stort antall nye bevis og nye vitner. Advokatene som representerer utbygger, ba derfor om en utsettelse, slik at disse kan bli håndtert på en ansvarlig måte.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse