Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 juni 2022 09:57
Del på Facebook
Konkursveksten ledes an av byggenæringen, ifølge nye tall fra inkassoselskapet Fair Group.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Konkursveksten ledes an av byggenæringen, ifølge nye tall fra inkassoselskapet Fair Group.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mai gikk 261 selskaper konkurs i Norge, 19 prosent flere enn i samme måned i fjor. Både inkassosakene og konkursene blir mer alvorlige, viser nye tall.

Tallene fra Fair Groups inkassostatistikk viser at både inkassosakene og konkursene blir større og mer alvorlige.

Samlet omsetning for konkursselskapene i mai var på nesten 1,3 milliarder kroner, som er 61 prosent høyere enn i mai i fjor. Også beløpene som går til inkasso, blir høyere.

– Når både inkassosakene og konkursene blir større, vitner det om økte økonomiske problemer i næringslivet. Vi ser nå at den sterke kostnadsinflasjonen slår inn over norsk næringsliv, sier daglig leder Christian Aandalen i Fair Group.

Annonse
Annonse

I mai gikk 81 selskaper innen bygg- og anleggsbransjen konkurs, som er litt under en tredel av alle konkursene. Til sammenligning gikk 67 selskaper i denne bransjen konkurs i mai 2021 og 55 året før.

Så langt i år har 1.204 selskaper gått konkurs i Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse