Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juni 2022 17:49
Del på Facebook
Boreriggen Norskald i Nordsjøen. Illustrasjonsfoto: Erik Thorberg / NTB
Boreriggen Norskald i Nordsjøen. Illustrasjonsfoto: Erik Thorberg / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved midnatt natt til onsdag går meklingsfristen ut for offshorearbeidere på flyterigger. Arbeidere på minst fire flyterigger kan bli tatt ut i streik.

Meklingen gjelder overenskomsten for flyttbare offshoreinnretninger, plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk kontinentalsokkel.

Dersom meklingen ikke fører fram, vil De Samarbeidende Organisasjoner (DSO) ta ut medlemmer i streik fra og med 29. juni på de fire innretningene Transocean Endurance, Deep sea Yantai, West Elara og Island Constructor. Sistnevnte er et konstruksjons- og brønnintervensjonsfartøy, mens resten er flyterigger.

– Vi håper naturligvis at vi kommer til enighet i meklingen, men DSO er beredt til å bruke streikeretten dersom vi må. De medlemmene som vil bli tatt ut i streik, vil bli kontaktet, og de vil bli holdt løpende orientert, skriver DSO på sine nettsider.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Partene er DSO og Norsk Sjøoffiserforbund og Det norske maskinistforbundet på arbeidstakersiden. Norges Rederiforbund er part på arbeidsgiversiden.

Streikeuttaket er besluttet i samarbeid med Industri Energi (IE) og Safe (YS) som også vil ta ut medlemmer på flere innretninger hvor DSO ikke har medlemmer.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse