Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2022 09:07
Del på Facebook
– Det vil være tilgjengelig strøm å importere fra Europa, men til en høy pris, sier forsker Matthew Campbell til NTB. Foto: Javad Parsa / NTB
– Det vil være tilgjengelig strøm å importere fra Europa, men til en høy pris, sier forsker Matthew Campbell til NTB. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om det er energikrise i Europa, vil Norge få tilgang på strøm i vinter ved behov. Men det kan komme til å koste skjorta.

Det sier analytiker Matthew Campbell, som forsker på det europeiske kraftmarkedet i det globale energiforsknings og -konsulentselskapet Wood Mackenzie.

Annonse
Annonse

– Det vil være tilgjengelig strøm å importere fra Europa, men til en høy pris, sier Campbell til NTB.

Han påpeker at det i tillegg til høye gasspriser er en rekke andre faktorer som vil dra opp strømprisen i vinter.

– Mongstad påvirker situasjonen

Høye kullpriser, lav fyllingsgrad i vannkraftverkenes magasiner, lav vannstand i elver i Tyskland som påvirker kulleveransene og redusert kapasitet i Frankrikes aldrende atomkraftverk.

Campbell sier at stengningen av gasskraftverket på Mongstad – som nå er utsatt til Statnett har kommet med sin utredning – ville ha påvirket strømprisen i Europa ytterligere.

Det er særlig det franske markedet som vil dra opp prisene, sier han. Strømmen som produseres i det franske, tyske og nederlandske markedet, vil trenges i Frankrike.

– Frankrike ser ut til å ha de knappeste marginene av alle i vinter og er ventet å dra betydelige volum fra de tre markedene, sier Campbell.

Frykter en kald vinter

Gassleveransene i Nord Stream-rørledningen fra Russland til Tyskland er nå på et nivå på rundt 20 prosent av kapasiteten. Campbells kollega Penny Lake, som forsker på det europeiske gassmarkedet, sier at dersom det holder seg der, vil Europa kunne fylle lagrene med 75–80 prosent av kapasiteten til vinteren.

– Med normale værforhold burde Europa klare å komme seg gjennom sesongen og ha rundt 20 prosent av lagrene igjen i slutten av mars. Det er et veldig lavt nivå, men fortsatt et nivå som kan gjøre at vi unngår forsyningsproblemer, sier Lake.

Annonse
Annonse

– En kald vinter i Europa og Asia vil forverre dette, sier Lake.

Hun anslår at en kald vinter vil kunne medføre forsyningsbegrensninger på opp mot 17 prosent av behovet denne vinteren.

– Hvis den russiske gasstrømmen stopper helt opp, vil ikke Europa bare risikere å gå inn i vinteren med gasslagre på det laveste nivået noensinne, men risikere at lagrene tømmes før vinteren er over, sier hun.

Priser på rekordnivå

Hun sier at det er stor usikkerhet rundt de russiske leveransene framover. Totalt var den russiske leveransen forrige uke på rundt 70 prosent av nivået på samme tid i fjor.

– Nye brudd på leveransene er ventet når Russland forsøker å øke sitt politiske og økonomiske press på Europa før vinteren. Men noen leveranser vil trolig fortsette ettersom Russland vil opprettholde inntektsstrømmen, sier hun.

De lave gassleveransene via Nord Stream-ledningen gjør at gassprisen fortsatt er høy. Prisene er fortsatt oppe på et av de høyeste nivåene siden mars, i starten av Russlands krig i Europa.

– Europeiske gasspriser nærmer seg rekordnivåene. Hvis Russland stenger leveransene helt, noe som ikke kan utelukkes, vil prisene stige ytterligere til værs, sier analytiker Karolina Siemieniuk i Rystad Energy.

Hun sier at alvorlig gassmangel i Tyskland, som var en av Russlands største gasskunder før krigen, vil påvirke hele Europa.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse