Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 august 2022 02:04
Del på Facebook
Reckrod i Eiterfeld er blant flere anlegg i Tyskland der det lagres gass. Arkivfoto: Michael Probst / AP / NTB
Reckrod i Eiterfeld er blant flere anlegg i Tyskland der det lagres gass. Arkivfoto: Michael Probst / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tyske gasslagre fylles opp raskere enn ventet og de har nå passert en fyllingsgrad på 75 prosent, til tross for betydelig fall i gassleveransene fra Russland.

Fredag morgen hadde gasslagrene i Tyskland fylt opp 75,43 prosent av lagringskapasiteten. Det er rundt to uker tidligere enn ventet, ifølge foreløpige tall fra europeiske gassoperatører lørdag kveld.

Den høye fyllingsraden er et resultat av lavt gassforbruk i sommer, samt stor import fra det «nordvestlige Europa», melder DPA med gasslagringsforeningen Ines som kilde.

Norge er den største leverandøren av naturgass til EU etter Russland.

Annonse
Annonse

Ifølge nye reguleringer i Tyskland må fyllingsgraden nå minst 85 prosent innen 1. oktober og minst 95 prosent innen november. Gasslagrene skal kompensere for svingninger i gassforbruket og utgjøre en slags buffer for gassmarkedet.

Den tyske regjeringen forsøker å sikre at gasslagrene er nesten fulle før vintersesongen for å gjøre landet i bedre stand til å takle full stans i gassforsyningen fra Russland i løpet av vinteren.

En fyllingsgrad på 95 prosent i tyske gasslagre utgjør omtrent samme mengde gass som landet brukte i januar og februar i år.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse