Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 september 2022 10:26
Del på Facebook
Olje- og energiselskapet Equinor er ferdig med å trekke seg ut av Russland.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Olje- og energiselskapet Equinor er ferdig med å trekke seg ut av Russland.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Olje- og energiselskapet Equinor bekrefter at de har fullført prosessen med å trekke seg ut av sine russiske prosjekter.

– Den 25. mai 2022 informerte Equinor at selskapet var ute av fire fellesforetak med Rosneft og hadde avtalt å forlate Kharyaga-prosjektet. Equinor kan nå bekrefte at også prosessen med uttrekning fra Kharyaga-prosjektet er fullført, skriver selskapet i en pressemelding.

– Etter dette har Equinor ingen gjenværende eierandeler eller prosjekter i Russland, skriver de videre.

Som en del av prosessen har Equinor i tråd med relevante sanksjoner dekket sine avslutningsforpliktelser for Kharyaga-feltet, ifølge selskapet.

Annonse
Annonse

Få dager etter Russlands invasjon av Ukraina meldte Equinor at de hadde besluttet å stanse nye investeringer i Russland og ville starte prosessen med å gå ut av de eksisterende prosjektene sine i landet. De var blant en rekke internasjonale selskaper som valgte å stanse virksomheten sin i Russland på grunn av krigen.

Equinor har vært i Russland i mer enn 30 år og inngikk en samarbeidsavtale med Rosneft i 2012. Ved utløpet av 2021 hadde Equinor bokførte anleggsmidler til en verdi av 1,2 milliarder dollar i Russland.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse