Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 oktober 2022 17:35
Del på Facebook
Utenriksminister Anniken Huitfeldt (t.h.), fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran og justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl inviterer under pressekonferansen om beredskap knyttet til norske havner.Foto: Terje Pedersen / NTB
Utenriksminister Anniken Huitfeldt (t.h.), fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran og justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl inviterer under pressekonferansen om beredskap knyttet til norske havner.Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stabilitet, matsikkerhet og bærekraftig forvaltning av fiskebestanden i nord gjør at det ikke innføres fullt forbud for russiske fiskefartøy i norske havner.

Det opplyste fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) på pressekonferansen torsdag. Tema for den var beredskap ved norske havner.

– Vi deler Barentshavet med Russland, og vi deler forvaltningen av fiskebestanden i Barentshavet med Russland. Det forplikter, sa han.

Skjæran trakk fram torskekrisen og sildekollapsen på 50-, 60- og 1970-tallet som skrekkeksempel på hva som kan skje om Norge avslutter fiskerisamarbeidet med Russland helt.

Annonse
Annonse

– Vi lever i en verden som trenger mat, mer bærekraftig mat – ikke minst sjømat, poengterte Skjæran.

– Det er derfor viktig for forutsigbarhet og ro rundt fiske i Barentshavet, i Svalbard-sonen og i internasjonalt farvann i nord, slik at fiskerisamarbeidet i nord kan fortsette å fungere, sa han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse