Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 november 2022 20:00
Del på Facebook
Europas isbreer minket med gjennomsnittlig 30 meters tykkelse fra 1997 til 2021, og Grønlandsisen smeltet betydelig, ifølge rapporten fra Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) og EUs Copernicus-program. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB
Europas isbreer minket med gjennomsnittlig 30 meters tykkelse fra 1997 til 2021, og Grønlandsisen smeltet betydelig, ifølge rapporten fra Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) og EUs Copernicus-program. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Europa har i snitt opplevd en temperaturøkning på 0,5 grader hvert tiår siden 1991, viser en ny rapport. Det er mer enn dobbelt så mye som snittet i verden.

Som et resultat av temperaturøkningen mistet Europas isbreer gjennomsnittlig 30 meters tykkelse fra 1997 til 2021, og Grønlandsisen smeltet betydelig, ifølge rapporten fra Verdens meteorologiorganisasjon (WMO) og EUs Copernicus-program.

Annonse
Annonse

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener rapporten danner et mørkt bakteppe for klimatoppmøtet i Sharm el-Sheikh neste uke.

– Europa er det kontinentet der temperaturen øker aller raskest. Og jo lengre mot nord, jo raskere går det, sier han i en epost til NTB.

– Vi må nå kraftig styrke innsatsen for å få klimautslippene ned. Samtidig må vi øke innsatsen for å forberede oss på de klimaendringene vi nå ser treffe oss raskere og mer dramatisk enn mange så langt har tatt innover seg, sier han videre.

Klimatoppmøtet COP27 arrangeres i den egyptiske feriebyen fra og med søndag.

– Et øyeblikksbilde

WMO varsler at uansett hvor mye den globale oppvarmingen øker, så kan temperaturen i Europa fortsette å stige over dobbelt så mye som gjennomsnittet i verden.

– Europa fremstår som et øyeblikksbilde på en verden med stigende varme, og det gir oss en advarsel om at også land som er godt forberedt, ikke kan føle seg trygge på hva som skjer når det inntreffer ekstremvær, sier WMOs leder Petteri Taalas.

Annonse
Annonse

Samtidig konstaterer han at kontinentet ligger helt i front når det gjelder tiltak mot global oppvarming.

I sommer opplevde store deler av Europa effekten av ekstremvær. Både i sørlige og sentrale deler av kontinentet var det gjentatte hetebølger. Det bidro blant annet til at vannstanden i Rhinen ble så lav at det ble vanskelig å bruke den viktige transportåren til båttrafikk.

Branner og flom

– I år, som i 2021, har store deler av Europa vært rammet av omfattende hetebølger og tørke, som har utløst skogbranner, sier Taalas.

Han viser også til at det i fjor var uvanlig mye flom, som forårsaket død og ødeleggelse.

I rapporten står det at uansett hvilket scenario som viser seg å stemme, så vil det bli en økning i både hyppigheten og intensiteten i hetebølgene.

– Dette er bekymringsfullt, fastslår rapporten.

Klimaendringene i Europa fører også til mer allergi og til flere infeksjonssykdommer som overføres av såkalte vektorer, det vil si mygg, lopper og lus.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje Sundsbø0-alternativet er fortsatt ferge slik som no.Å flytte til Mordalsvågen vil med ny veg til Fuglset vil kreve fremming av ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er ingen katte i sekken. Sekken består av bl.a. null-alternativet (fortsatt ferge), som også inneholder et alternativ med flytting ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer kom katta ut av sekken. Ein provokasjon for ny veg Julbøen til Fuglset. Samla kostnad 10 mrdFlytting av fergeleiet ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrAt fjerning av flaskehalser på E39 medfører større trafikk er jo hele hensikten. Da er en ny trasé påkrevd, ikke ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du studerer trafikkdata frå tellepunkta til SVV vil du sjå at å flytte trafikken frå noverande fergeterminal tikl ny ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse