Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 februar 2023 21:12
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Erlend Aas / NTB
Illustrasjonsfoto: Erlend Aas / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge har tatt imot rundt 1.600 kjæledyr fra Ukraina siden krigen startet for snart et år siden. Det har kostet myndighetene 49 millioner kroner.

De dreier seg blant annet om hunder, katter, ildere, og noen papegøyer. Avvisning eller avlivning ville normalt vært løsningen. I stedet er det gjort unntak fra svært strenge regler for å slippe dem inn, ifølge Fædrelandsvennen.

Det ble opprinnelig bevilget 30 millioner kroner til vaksine, parasittbehandling, karantene- og isolasjonsopphold, og flytting av dyr til og fra karantenesteder. Allerede i fjor høst måtte Mattilsynet be regjeringen om mer penger.

I tillegg opplyser Mattilsynet at de brukte 640 ukeverk på kjæledyr fra Ukraina i fjor. Med pris per ukeverk på 20.000 kroner vil det si over 12,5 millioner kroner.

Annonse
Annonse

Dermed har regningen for å ta imot rundt 1.600 dyr kommet opp i 48,9 millioner kroner, ifølge avisens utregninger.

Normalt har Mattilsynet en karantenestasjon med 20 plasser tilgjengelig. I fjor opprettet de til sammen 1.100 midlertidige plasser. Per nå er rundt 275 i bruk.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse