Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 mars 2023 08:31
Del på Facebook
Norge, Nederland og Belgia har overtatt etter Russland som storleverandører av naturgass til Tyskland. Foto: AP / NTB
Norge, Nederland og Belgia har overtatt etter Russland som storleverandører av naturgass til Tyskland. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tyskland har kuttet nesten all gassimport fra Russland og dekker nå nesten hele behovet fra land som Norge, Nederland og Belgia.

Mellom 2017 og februar 2022, da Russland invaderte Ukraina, importerte Tyskland i gjennomsnitt 77 terawattimer med naturgass i måneden, viser statistikk fra Bundesnetzagentur (BNetzA). Russland var den klart største leverandøren.

Fra september 2022 til slutten av januar importerte Tyskland 72,7 terawattimer gass fra andre enn Russland.

Mens Tyskland fra 2017 til februar 2022 i gjennomsnitt importerte 26 terawattimer gass i måneden fra Norge, var dette fra september 2022 til og med januar steget til 41 terawattimer, viser statistikken.

Annonse
Annonse

Importen fra Nederland steg fra 2 til 25 terawattimer, mens den fra Belgia steg fra rundt 2 til rundt 23 terawattimer i samme periode.

Tyskland importerte i tillegg rundt 4 terawattimer flytende naturgass (LNG) i januar.

Bundesnetzagentur beskriver nå Tysklands gassforsyning som stabil, til tross for at landets tidligere storleverandør Russland nesten er faset helt ut som følge av krigføringen i Ukraina.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse