Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 mars 2023 08:31
Del på Facebook
Norge, Nederland og Belgia har overtatt etter Russland som storleverandører av naturgass til Tyskland. Foto: AP / NTB
Norge, Nederland og Belgia har overtatt etter Russland som storleverandører av naturgass til Tyskland. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tyskland har kuttet nesten all gassimport fra Russland og dekker nå nesten hele behovet fra land som Norge, Nederland og Belgia.

Mellom 2017 og februar 2022, da Russland invaderte Ukraina, importerte Tyskland i gjennomsnitt 77 terawattimer med naturgass i måneden, viser statistikk fra Bundesnetzagentur (BNetzA). Russland var den klart største leverandøren.

Fra september 2022 til slutten av januar importerte Tyskland 72,7 terawattimer gass fra andre enn Russland.

Mens Tyskland fra 2017 til februar 2022 i gjennomsnitt importerte 26 terawattimer gass i måneden fra Norge, var dette fra september 2022 til og med januar steget til 41 terawattimer, viser statistikken.

Annonse
Annonse

Importen fra Nederland steg fra 2 til 25 terawattimer, mens den fra Belgia steg fra rundt 2 til rundt 23 terawattimer i samme periode.

Tyskland importerte i tillegg rundt 4 terawattimer flytende naturgass (LNG) i januar.

Bundesnetzagentur beskriver nå Tysklands gassforsyning som stabil, til tross for at landets tidligere storleverandør Russland nesten er faset helt ut som følge av krigføringen i Ukraina.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse