Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 mars 2023 22:25
Del på Facebook
Tom Cruises nye MIssion: Impossible-film får nei til å lande med helikopter på Svalbard. Her er han under Oscar-utdelingen i Los Angeles søndag. Foto: Jordan Strauss/ AP / NTB
Tom Cruises nye MIssion: Impossible-film får nei til å lande med helikopter på Svalbard. Her er han under Oscar-utdelingen i Los Angeles søndag. Foto: Jordan Strauss/ AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sysselmesteren på Svalbard har nektet produsentene av den nye MIssion: Impossible-filmen å lande med helikopter på grunn av bekymring for dyrelivet.

Ifølge britiske The Times har Sysselmesteren sagt nei til 30 helikopterlandinger i forbindelse med innspillingen av «MIssion: Impossible – Dead Reckoning Part Two», som er den åttende filmen i serien.

Annonse
Annonse

Miljøvernsjef Kristin Heggelund sier til avisen at myndighetene ønsker å bevare den praktisk talt uberørte naturen på Svalbard.

– All ferdsel på Svalbard skal skje på en måte som ikke resulterer i unødvendige forstyrrelser av mennesker eller dyr, sier Heggelund.

Det var VG som først omtalte saken i Norge.

I avslagsbrevet vises det ifølge VG til at helikopterbruken vil kunne forstyrre dyreliv med rein, sel og isbjørn.

Annonse
Annonse

«Sysselmesteren legger i sin vurdering avgjørende vekt på formålet med flygingen og de presedensvirkninger som dette medfører sett i sammenheng med målet om en begrenset motorferdsel på Svalbard», heter det der, og videre:

«Etter en samlet vurdering finner Sysselmesteren at det ikke kan gis landingstillatelse til omsøkte helikopterlandinger».

Ifølge The Times skal hovedrolleinnehaverne i filmen, blant dem Tom Cruise, ankomme Svalbard onsdag denne uken og filme på øygruppen i tre uker.

PolarX, som har søkt om landingstillatelsen på vegne av produsentene, vil ifølge avisen klage på avgjørelsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse