Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 mars 2023 12:47
Del på Facebook
Leder Peggy Hessen Følsvik i LO understreker at grunnrenteskatten er utformet slik at den ikke svekker selskapenes insentiv til å investere.Foto: Cornelius Poppe / NTB
Leder Peggy Hessen Følsvik i LO understreker at grunnrenteskatten er utformet slik at den ikke svekker selskapenes insentiv til å investere.Foto: Cornelius Poppe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen foreslår en grunnrenteskatt på norsk havbruk. Nå bør forslaget kunne danne grunnlag for et bredt forlik i Stortinget, mener LO-lederen.

– For LO har det vært viktig at mye av de økte inntektene skal pløyes tilbake til lokalsamfunnene, og at forslaget ivaretar arbeidsplasser. Regjeringen har nå lyttet til mange av innspillene den har fått, og forslaget bør kunne danne grunnlag for et bredt forlik i Stortinget, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Siden september i fjor har oppdrettsnæringen ventet på en avklaring rundt grunnrenteskatt på havbruk – også kalt lakseskatt. Tirsdag ble den endelige modellen lagt fram av statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Regjeringen foreslår en effektiv skattesats på 35 prosent, ned fra 40 prosent i høringsforslaget. Skatten gjelder fra 1. januar i år.

LO-lederen understreker videre at grunnrenteskatten er utformet slik at den ikke svekker selskapenes insentiv til å investere.

Annonse
Annonse

– Den virksomheten som har vært lønnsom før regjeringens forslag til grunnrenteskatt vil være lønnsom med regjeringens forslag til grunnrenteskatt, sier hun.

LO-lederen peker samtidig på at grunnrenteskatten har solid tradisjon i Norge.

– Den innebærer at de som får ekstra inntekter ved å få bruke våre felles naturressurser, betaler en andel til fellesskapet, i form av en grunnrenteskatt. Dette er et prinsipp vi har gode erfaring med fra både kraftbransjen og olje- og gassnæringen, sier Hessen Følsvik.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse