Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2023 19:16
Del på Facebook
Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering, stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet.

Den totale omsetningen i reklamemarkedet sank i første kvartal med 2,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det er en nedgang på 68 millioner kroner for reklamebransjen under ett, ifølge Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Annonse
Annonse

Digitale medier utgjør drøyt 41 prosent av markedet, og omsatte i første kvartal for 38 millioner kroner mindre enn i fjor.

TV er nest størst, med markedsandel på 35 prosent, etter en nedgang i omsetningen på 80 millioner kroner.

Blant mediegruppene som nå får en større del av kaka, er utendørs/plakat. Den omsatte for 27 prosent mer i årets første kvartal og øker sin markedsandel fra 5,5 til 7,2 prosent.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Også radio/podkast øker, med 22 prosent, og er fjerde største gruppe med en andel på 5,2 prosent av reklameomsetningen. Lyd passerer dermed direktemeldinger, som har en nedgang på over 12 prosent.

Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Harald Eide-Fredriksen uttaler i en pressemelding at det ikke er tvil om at «dekningsmediene» radio og utendørs tar budsjetter fra TV etter at TV to år på rad har skrudd opp prisene kraftig.

– Mye tyder på at markedskreftene nå slår tilbake i form av redusert etterspørsel. Man kan spørre seg om TV-selskapene har overvurdert sin egen fortreffelighet, og kanskje har de satt opp prisene sine litt vel mye? Nå har de i hvert fall ledig plass – for første gang på lenge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse