Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2023 19:16
Del på Facebook
Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering, stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet.

Den totale omsetningen i reklamemarkedet sank i første kvartal med 2,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det er en nedgang på 68 millioner kroner for reklamebransjen under ett, ifølge Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Annonse
Annonse

Digitale medier utgjør drøyt 41 prosent av markedet, og omsatte i første kvartal for 38 millioner kroner mindre enn i fjor.

TV er nest størst, med markedsandel på 35 prosent, etter en nedgang i omsetningen på 80 millioner kroner.

Blant mediegruppene som nå får en større del av kaka, er utendørs/plakat. Den omsatte for 27 prosent mer i årets første kvartal og øker sin markedsandel fra 5,5 til 7,2 prosent.

Annonse
Annonse

Også radio/podkast øker, med 22 prosent, og er fjerde største gruppe med en andel på 5,2 prosent av reklameomsetningen. Lyd passerer dermed direktemeldinger, som har en nedgang på over 12 prosent.

Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Harald Eide-Fredriksen uttaler i en pressemelding at det ikke er tvil om at «dekningsmediene» radio og utendørs tar budsjetter fra TV etter at TV to år på rad har skrudd opp prisene kraftig.

– Mye tyder på at markedskreftene nå slår tilbake i form av redusert etterspørsel. Man kan spørre seg om TV-selskapene har overvurdert sin egen fortreffelighet, og kanskje har de satt opp prisene sine litt vel mye? Nå har de i hvert fall ledig plass – for første gang på lenge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse