Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2023 19:16
Del på Facebook
Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Radio- og kinoreklame, samt utendørs annonsering, stjeler fra TV-kanalenes store andel i reklamemarkedet.

Den totale omsetningen i reklamemarkedet sank i første kvartal med 2,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det er en nedgang på 68 millioner kroner for reklamebransjen under ett, ifølge Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Annonse
Annonse

Digitale medier utgjør drøyt 41 prosent av markedet, og omsatte i første kvartal for 38 millioner kroner mindre enn i fjor.

TV er nest størst, med markedsandel på 35 prosent, etter en nedgang i omsetningen på 80 millioner kroner.

Blant mediegruppene som nå får en større del av kaka, er utendørs/plakat. Den omsatte for 27 prosent mer i årets første kvartal og øker sin markedsandel fra 5,5 til 7,2 prosent.

Annonse
Annonse

Også radio/podkast øker, med 22 prosent, og er fjerde største gruppe med en andel på 5,2 prosent av reklameomsetningen. Lyd passerer dermed direktemeldinger, som har en nedgang på over 12 prosent.

Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Harald Eide-Fredriksen uttaler i en pressemelding at det ikke er tvil om at «dekningsmediene» radio og utendørs tar budsjetter fra TV etter at TV to år på rad har skrudd opp prisene kraftig.

– Mye tyder på at markedskreftene nå slår tilbake i form av redusert etterspørsel. Man kan spørre seg om TV-selskapene har overvurdert sin egen fortreffelighet, og kanskje har de satt opp prisene sine litt vel mye? Nå har de i hvert fall ledig plass – for første gang på lenge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Viktig informasjon i tåkeleggingskaoset dette. Hva angår vindkraft blir den aldri bedre enn ca 30% i effektivitetsgrad mot innstallert effekt ...
Ansgar Dypbukt 2 dager siden Strømprisen til himmels
Sier meg enig i alt du skriver, strøm prisen er jo helt forferdelig ikke bare den, men nettleia er jo ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøSaksa frå referansegruppemøte 17.08.23: Forslag NTP 2024- 2036: Forslaget til ny plan innebærer mer enn halvering av årlige midler til vegbygging ...
Geir Ole Sætremyr 9 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 9 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 10 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse