Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 april 2023 09:54
Del på Facebook
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland sier at det ikke er noen løsning i sikte i frontfagsoppgjøret. Bildet er fra lørdag. Foto: Terje Pedersen / NTB
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland sier at det ikke er noen løsning i sikte i frontfagsoppgjøret. Bildet er fra lørdag. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er fortsatt fare for storstreik. I 14-tiden har det ikke kommet noe nytt fra partene siden riksmekler Mats Wilhelm Ruland sa at situasjonen er alvorlig.

Søndag ettermiddag er det rolig i gangene på hotellet der meklingen finner sted. Ingen av partene har vært nede i presseområdet siden morgentimene.

Annonse
Annonse

I 14-tiden blir det opplyst at partene ikke sitter sammen i meklingen, men at den likevel fortsetter. Det blir opplyst at det ikke kommer ny informasjon før etter klokka 15.

Hvis NHO, LO og YS ikke blir enige, blir det storstreik. I første omgang tas nesten 25.000 mennesker ut i streik, men både LO og YS har varslet opptrapping allerede.

Riksmekler Ruland hadde varslet at han skulle komme med en oppdatering på formiddagen, men i 14-tiden har det ikke skjedd.

– Alvorlig

Sist Ruland møtte pressen – på morgenkvisten – var budskapet hans dette:

– Meklingen er veldig fastlåst, vi er i en alvorlig situasjon og vi er helt avhengig av bevegelse for å komme videre. Hvis ikke er det betydelig risiko for en konflikt.

Fristen for å komme til enighet var ved midnatt natt til søndag. Ruland sier at det har vært bevegelse i meklingen, men ikke nok bevegelse til å komme til en løsning. Han beskriver stemningen under forhandlingene som alvorlig.

– Jeg har ikke gitt opp og er fortsatt optimistisk, men det er ingen tvil om at dette er ordentlig vanskelig, sier Ruland.

– Det er et reelt scenario at det kan bli et brudd her, sier han.

LO og YS øker streiketrusselen

Ved 2-tiden natt til søndag varslet LO at de tar ytterligere 15.509 medlemmer ut i streik fra fredag. Etter det FriFagbevegelse erfarer, er streikeuttaket en reaksjon fra LO på at NHO er lite imøtekommende i forhandlingene.

– Vi registrerer at LO midt i meklingen har valgt å komme med et nytt streikeuttak. Vi mekler med mål om å finne en løsning på lønnsoppgjøret. Men dersom meklingen ikke fører fram, er vi forberedt på at det kan bli konflikt, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid til NHOs nettsider.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Også YS vil ta ut en ny pulje i streik fredag, varsler de søndag formiddag. YS andre streikeuttak vil bli på 460 medlemmer. Det vil få konsekvenser for blant annet vareleveransene til Rema-butikker og Postnord-sendinger.

Til sammen har YS og LO varslet at de vil ta ut 40.357 medlemmer i streik.

LO vil ha lønnsøkning på minst 5 prosent

LO vil ha reallønnsvekst for sine medlemmer, reallønnsvekst for sine medlemmer, altså en lønnsvekst som er høyere enn prisstigningen.

Anslaget fra Teknisk beregningsutvalg (TBU) viser at prisene vil stige med 4,9 prosent i år.

Årets lønnsoppgjør er et mellomoppgjør, som vil si at det kun forhandles om lønn. Rammen i frontfaget er førende for de andre lønnsoppgjørene som kommer på løpende bånd utover våren.

Det betyr at den lønnsøkningen industrien tåler, blir omtrent den de andre gruppene i det organiserte arbeidslivet kan vente seg.

Kan bli stengte ølkraner

En eventuell streik kommer til å ramme hardt, bredt og over hele landet, varslet de to hovedorganisasjonene LO og YS da de kom med sine første streikeuttak tirsdag.

LOs liste over medlemmer som tas ut er lang, men flere av uttakene skjer hos bryggerier som Ringnes, Hansa og Mack. Dermed kan stengte ølkraner bli en følge av streiken. Hos Coca-Cola tas drøyt 120 ut i streik.

Også matindustrien, herunder Orkla, og de store industrilokomotivene i leverandørindustrien, der Fellesforbundet har mange medlemmer, kan rammes hardt. Dette gjelder bedrifter som Aker Solutions, Aibel, Kaefer og STA for å nevne noen. I tillegg vil ferjetransporten landet rundt rammes generelt.

YS på sin side har varslet at nesten 1.500 medlemmer kommer til å bli omfattet av organisasjonens første uttak.

Så lenge partene fortsetter på overtid, skal medlemmene gå på jobb som normalt så lenge mekling pågår.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse