Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 april 2023 14:26
Del på Facebook
Driften av en rekke FOT-ruter i Nord-Norge, Trøndelag og Vestlandet lyses ut i ny konkurranse. Foto: Terje Pedersen / NTB
Driften av en rekke FOT-ruter i Nord-Norge, Trøndelag og Vestlandet lyses ut i ny konkurranse. Foto: Terje Pedersen / NTB

Driften av en rekke FOT-ruter i Nord-Norge, Trøndelag og Vestlandet lyses ut i ny konkurranse. Maksimaltaksten på rutene halveres i de nye avtalene.

Alle ruteområdene i de nåværende avtalene blir videreført som FOT-ruter i denne utlysingen. I tillegg er to nye ruter inkludert: flyruta Kirkenes–Tromsø og flyruta Stord–Oslo, skriver Samferdselsdepartementet.

Annonse
Annonse

– Regjeringa følger med dette opp målet vårt i Hurdalsplattformen om lavere priser på kortbanenettet. Med de nye avtalene vil folk og næringsliv i distriktene få bedre tilgang til andre deler av landet og verden. Dette er bra for bosetting og næringsliv, og for å skape vekst og utvikling i regionene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Samferdselsdepartementet venter at lavere priser vil føre til flere reisende. Derfor er setekapasitetskravene på rutene økt med 12 prosent i snitt. Samtidig er det stor uvisshet om hvordan dette vil påvirke etterspørselen.

Annonse
Annonse

Blant kravene som inngår i de nye kontraktene er nye rutetidskrav mellom Helgeland og Bodø, nattparkert fly på Røros og krav om minst 15 seter i helikopteret på ruta mellom Værøy og Bodø. I utlysningen er det også tatt inn nye krav til utslippsrapportering.

– Fot-rutene har alltid spilt en viktig rolle i å knytte Nord-Norge sammen, og med denne styrkingen vil det være enda enklere å reise mellom byene i landsdelen. Regjeringens beslutning om å styrke FOT-rutene vil bli verdsatt av mange, også pasientene som er avhengig av disse flyreisene, sier Elin Dahlseng Eide, fylkesrådsleder i Nordland

Tilbudsfristen er satt til 27. juni 2023.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse