Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 april 2023 14:26
Del på Facebook
Driften av en rekke FOT-ruter i Nord-Norge, Trøndelag og Vestlandet lyses ut i ny konkurranse. Foto: Terje Pedersen / NTB
Driften av en rekke FOT-ruter i Nord-Norge, Trøndelag og Vestlandet lyses ut i ny konkurranse. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Driften av en rekke FOT-ruter i Nord-Norge, Trøndelag og Vestlandet lyses ut i ny konkurranse. Maksimaltaksten på rutene halveres i de nye avtalene.

Alle ruteområdene i de nåværende avtalene blir videreført som FOT-ruter i denne utlysingen. I tillegg er to nye ruter inkludert: flyruta Kirkenes–Tromsø og flyruta Stord–Oslo, skriver Samferdselsdepartementet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Regjeringa følger med dette opp målet vårt i Hurdalsplattformen om lavere priser på kortbanenettet. Med de nye avtalene vil folk og næringsliv i distriktene få bedre tilgang til andre deler av landet og verden. Dette er bra for bosetting og næringsliv, og for å skape vekst og utvikling i regionene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Samferdselsdepartementet venter at lavere priser vil føre til flere reisende. Derfor er setekapasitetskravene på rutene økt med 12 prosent i snitt. Samtidig er det stor uvisshet om hvordan dette vil påvirke etterspørselen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Blant kravene som inngår i de nye kontraktene er nye rutetidskrav mellom Helgeland og Bodø, nattparkert fly på Røros og krav om minst 15 seter i helikopteret på ruta mellom Værøy og Bodø. I utlysningen er det også tatt inn nye krav til utslippsrapportering.

– Fot-rutene har alltid spilt en viktig rolle i å knytte Nord-Norge sammen, og med denne styrkingen vil det være enda enklere å reise mellom byene i landsdelen. Regjeringens beslutning om å styrke FOT-rutene vil bli verdsatt av mange, også pasientene som er avhengig av disse flyreisene, sier Elin Dahlseng Eide, fylkesrådsleder i Nordland

Tilbudsfristen er satt til 27. juni 2023.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu tar fullstendig feil. Eg har aldri innsett di tolking.Men eg et samd I at prosjektet I si noverande form ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrEndelig har du også innsett at KS2-analysen belaster kostnadsøkninger utelukkende med bompengefinansiering. De fleste vil forstå at dette er et ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbødersom du har rett blir bompengelån med tillegg av renter i nedbetalingsperioden svimlande 15 til 18 mrd. Og stakkars Møre ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse