Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 juni 2023 15:45
Del på Facebook
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener alle produkter må merkes med reklamasjonstid. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener alle produkter må merkes med reklamasjonstid. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

To av tre mener de ikke fikk nok informasjon om levetid da de kjøpte mobiltelefon. Forbrukerrådet og Naturvernforbundet mener alle produkter bør merkes.

Ifølge en undersøkelse fra Forbrukerrådet irriterer mange seg over produkter som går raskt i stykker. Der kommer det fram at folk vil betale mer for produkter som varer lenger.

Direktør Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener produsentene må pålegges å informere om hvilke rettigheter forbrukere faktisk har når de selger oss noe.

– En plikt til å merke alle produkter med faktisk reklamasjonstid er et enkelt grep som vi mener vil ha stor effekt. Det er bra for miljøet og bra for folks lommebok, sier Blyverket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ifølge undersøkelsen mener blant annet to av tre at de ikke fikk tilstrekkelig informasjon om holdbarhet og levetid sist de kjøpte mobiltelefon. For hodetelefoner og småelektronikk er tallet enda høyere.

Leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet peker på at å utøve sine forbrukerrettigheter ikke bare er bra for lommeboka, men også for miljøet.

– Det er derfor viktig at alle kjenner våre rettigheter, bruker vår reklamasjonsrett og at gode merkeordninger som underbygger dette kommer plass, sier Gulowsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 41 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse