Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 juni 2023 09:17
Del på Facebook
Matvareprisen er det som trekker prisveksten mest opp. Prisene på matvarer alene er 13,2 prosent høyere sammenlignet med mai i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB
Matvareprisen er det som trekker prisveksten mest opp. Prisene på matvarer alene er 13,2 prosent høyere sammenlignet med mai i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB

Prisene i mai var 6,7 prosent høyere enn i mai i fjor. – Prisveksten har stabilisert seg på et høyt nivå, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Statistisk sentralbyrå (SSB) slapp onsdag tall som viser hvordan prisveksten har vært de siste tolv månedene.

Annonse
Annonse

Prisene på mat, husleie og flyreiser er det som trekker prisveksten mest opp. I tillegg er veksten fortsatt sterk på importerte varer, noe den svake krona trolig bidrar til.

– Prisveksten fortsetter å holde seg oppe, og vi ser at den har stabilisert seg på et høyt nivå, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Tolvmånedersendringen i mai er 0,3 prosentpoeng høyere enn det som ble målt i april.

Rekordhøy kjerneinflasjon

Kjerneinflasjonen i samme periode, som er prisvekst justert for avgiftsendringer og uten energivarer, endte på rekordhøye 6,7 prosent, altså på samme nivå som den generelle prisveksten. Dette er 0,4 prosentpoeng høyere enn tolvmånedersveksten som ble målt i april.

– Det er nok en gang det høyeste SSB har målt siden beregningene startet i 2001, forklarer Kristiansen.

På forhånd var det ventet en tolvmånedersvekst på 6,3 prosent både for totalinflasjonen og kjerneinflasjonen.

– Dette var nok en kjempebom fra Norges Bank. Tallene i dag understreker at inflasjonsdynamikken er langt sterkere enn antatt, sier Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen til Dagens Næringsliv.

Matvareprisene øker kraftig

Det som bidro mest til prisveksten fra april til mai er matvareprisen, som økte med 2,4 prosent. Det er ikke vanlig at matprisene stiger så mye på denne tiden av året.

Annonse
Annonse

Kanskje kommer den litt uvanlige veksten på matvarer de siste månedene av at prisøkningene heller har blitt spredt ut i tid gjennom våren, sier Kristiansen i SSB.

Prisene på matvarer alene er 13,2 prosent høyere sammenlignet med mai i fjor. Det er den høyeste tolvmånedersendringen som er målt for matvarer siden tidlig på 80-tallet.

– Matvareprisene fortsetter å stige etter at priskrigen mellom butikkjedene endte i april. Transporttjenester og husleie bidro også til prisstigningen. Dette er overraskende gitt at strømprisene stupte i mai, mens SSBs tall bare viser et fall på rundt 2 prosent, sier Dane Cekov og Kjetil Olsen i en pressemelding fra Nordea

Dyrt å bo, dyrt å reise

Husleiene har økt mer og mer det siste året. I mai i år lå betalt husleie 3,9 prosent høyere enn ett år tidligere, og begynner med dette å vise en tolvmånedersvekst som man må mange år tilbake for å finne igjen.

– Det er vanlig at husleiekontraktene justeres etter veksten i konsumprisindeksen. Så når prisveksten er høy over tid, vil dette etter hvert gjenspeiles i økte husleier, sier Espen Kristiansen.

Også de økende prisene på flyreiser bidrar til den høye prisveksten i mai. For passasjertransport med fly økte prisene 12,4 prosent fra april til mai i år. Særlig var det prisen på innenlandsflygninger som trakk prisveksten opp. Prisene på passasjertransport med fly har steget med 51,8 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

– Høy etterspørsel er nok en av hovedforklaringene til høye priser på flyreiser i mai. Med mange helligdager og langhelger var det mange som benyttet muligheten til å reise. Flere flyselskaper meldte om sterk etterspørsel etter flybilletter i mai, sier Espen Kristiansen.

Billigere for energi

De siste månedene har prisene på energi begynt å flate ut. Gjennom fjoråret var det prisene på drivstoff og strøm som trakk prisveksten mest opp, men dette har nå snudd. Prisene på bensin og diesel var i mai henholdsvis 3,7 og 12,7 prosent lavere enn de var på samme tid i fjor.

– Dette kan sees i sammenheng med at oljeprisen, målt i norske kroner, i det samme tidsrommet har falt med 23 prosent. Dette påvirker prisene på bensin og diesel. Samtidig sammenligner vi nå med en tid på fjoråret da prisene hadde nådd et høyt nivå, noe som gjør at veksten målt ved tolvmånedersendringen avtar, forklarer Espen Kristiansen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse