Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 juni 2023 09:17
Del på Facebook
Matvareprisen er det som trekker prisveksten mest opp. Prisene på matvarer alene er 13,2 prosent høyere sammenlignet med mai i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB
Matvareprisen er det som trekker prisveksten mest opp. Prisene på matvarer alene er 13,2 prosent høyere sammenlignet med mai i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB

Prisene i mai var 6,7 prosent høyere enn i mai i fjor. – Prisveksten har stabilisert seg på et høyt nivå, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Statistisk sentralbyrå (SSB) slapp onsdag tall som viser hvordan prisveksten har vært de siste tolv månedene.

Annonse
Annonse

Prisene på mat, husleie og flyreiser er det som trekker prisveksten mest opp. I tillegg er veksten fortsatt sterk på importerte varer, noe den svake krona trolig bidrar til.

– Prisveksten fortsetter å holde seg oppe, og vi ser at den har stabilisert seg på et høyt nivå, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Tolvmånedersendringen i mai er 0,3 prosentpoeng høyere enn det som ble målt i april.

Rekordhøy kjerneinflasjon

Kjerneinflasjonen i samme periode, som er prisvekst justert for avgiftsendringer og uten energivarer, endte på rekordhøye 6,7 prosent, altså på samme nivå som den generelle prisveksten. Dette er 0,4 prosentpoeng høyere enn tolvmånedersveksten som ble målt i april.

– Det er nok en gang det høyeste SSB har målt siden beregningene startet i 2001, forklarer Kristiansen.

På forhånd var det ventet en tolvmånedersvekst på 6,3 prosent både for totalinflasjonen og kjerneinflasjonen.

– Dette var nok en kjempebom fra Norges Bank. Tallene i dag understreker at inflasjonsdynamikken er langt sterkere enn antatt, sier Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen til Dagens Næringsliv.

Matvareprisene øker kraftig

Det som bidro mest til prisveksten fra april til mai er matvareprisen, som økte med 2,4 prosent. Det er ikke vanlig at matprisene stiger så mye på denne tiden av året.

Annonse
Annonse

Kanskje kommer den litt uvanlige veksten på matvarer de siste månedene av at prisøkningene heller har blitt spredt ut i tid gjennom våren, sier Kristiansen i SSB.

Prisene på matvarer alene er 13,2 prosent høyere sammenlignet med mai i fjor. Det er den høyeste tolvmånedersendringen som er målt for matvarer siden tidlig på 80-tallet.

– Matvareprisene fortsetter å stige etter at priskrigen mellom butikkjedene endte i april. Transporttjenester og husleie bidro også til prisstigningen. Dette er overraskende gitt at strømprisene stupte i mai, mens SSBs tall bare viser et fall på rundt 2 prosent, sier Dane Cekov og Kjetil Olsen i en pressemelding fra Nordea

Dyrt å bo, dyrt å reise

Husleiene har økt mer og mer det siste året. I mai i år lå betalt husleie 3,9 prosent høyere enn ett år tidligere, og begynner med dette å vise en tolvmånedersvekst som man må mange år tilbake for å finne igjen.

– Det er vanlig at husleiekontraktene justeres etter veksten i konsumprisindeksen. Så når prisveksten er høy over tid, vil dette etter hvert gjenspeiles i økte husleier, sier Espen Kristiansen.

Også de økende prisene på flyreiser bidrar til den høye prisveksten i mai. For passasjertransport med fly økte prisene 12,4 prosent fra april til mai i år. Særlig var det prisen på innenlandsflygninger som trakk prisveksten opp. Prisene på passasjertransport med fly har steget med 51,8 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

– Høy etterspørsel er nok en av hovedforklaringene til høye priser på flyreiser i mai. Med mange helligdager og langhelger var det mange som benyttet muligheten til å reise. Flere flyselskaper meldte om sterk etterspørsel etter flybilletter i mai, sier Espen Kristiansen.

Billigere for energi

De siste månedene har prisene på energi begynt å flate ut. Gjennom fjoråret var det prisene på drivstoff og strøm som trakk prisveksten mest opp, men dette har nå snudd. Prisene på bensin og diesel var i mai henholdsvis 3,7 og 12,7 prosent lavere enn de var på samme tid i fjor.

– Dette kan sees i sammenheng med at oljeprisen, målt i norske kroner, i det samme tidsrommet har falt med 23 prosent. Dette påvirker prisene på bensin og diesel. Samtidig sammenligner vi nå med en tid på fjoråret da prisene hadde nådd et høyt nivå, noe som gjør at veksten målt ved tolvmånedersendringen avtar, forklarer Espen Kristiansen.

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
Vil Rasmussen snakke om ressursbruken for å drifte Møreaksen, Vik - Julbøen?Eller passer det ikke?
Rolf Erik Pedersen 15 timer siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikTautratunellen og Julsundbrua, er meningsløs, Jan Rune. Den vil ikke oppnå noe som er i nærheten av å ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenMan kan ikke bruke pengene fra Nordøyvegen to ganger – disse pengene kan ikke finansiere flere fergeavløsningsprosjekter.Du har rett i ...
Tor Hansen 21 timer siden Grunnsolide Møreaksen
@Terje SundsbøLa oss si at bygger tunnel til Otrøya/Gossen og krysser Romsdalsfjorden via Sekken. Vis man så tar utgangspunkt i det ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Skrot fergene
@Jan Rune HaukvikOg då må også linjevalet over Ørskogfjellet vere avklart. Inkludert vurdering av nedbygging av natur og myr på begge strekningene
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse