Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 juni 2023 12:53
Del på Facebook
Høyres Linda Hofstad Helleland ber regjeringen avklare prinsipielle spørsmål rundt hvordan norske selskaper skal forholde seg til selskaper som har virksomhet i Russland. Foto: Annika Byrde / NTB
Høyres Linda Hofstad Helleland ber regjeringen avklare prinsipielle spørsmål rundt hvordan norske selskaper skal forholde seg til selskaper som har virksomhet i Russland. Foto: Annika Byrde / NTB

Regjeringen må avklare hvordan norske virksomheter skal forholde seg til spørsmålet om boikott av selskaper med bånd til Russland, mener Høyre.

– Høyre forventer at regjeringen kommer på banen og avklarer hvordan norske virksomheter skal forholde seg til spørsmålet om boikott. Myndighetene må gi retningslinjer og veilede norske virksomheter i håndteringen videre, sier Høyres næringspolitiske talsperson Linda Hofstad Helleland til NTB.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Mondelez er antakelig bare et av flere eksempel på selskaper som vil stå i samme situasjon, derfor er det viktig å få en rask avklaring, føyer hun til.

EUs sanksjonslister gjelder ikke varer og produkter, påpeker Helleland.

– Utestengelse fra dagligvare- og kioskmarkedet vil kunne ramme mange norske arbeidsplasser og norske forbrukere gjennom at mange varer blir borte fra butikker i lang tid fremover. Dette kan få større konsekvenser for forbrukerne enn at Freia-sjokolade blir borte fra hyllene, sier Helleland.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hun støtter Coop som har bedt regjeringen om forutsigbarhet og tydelige rammer.

– Det er en fornuftig tilnærming at norske virksomheter koordinerer Norges tilnærming, både av hensyn til norske arbeidsplasser og som en tydeliggjøring av hva som forventes av selskap som opererer i Norge, mener Høyre-politikeren.

Samtidig mener hun det er bra at selskaper som opererer i Russland og bidrar til skattepenger til den russiske statskassen får motstand.

– Det er fint at det får motstand fra alle nivå, med alle lovlige midler. Også fra norsk bedrifter og selskaper, sier Helleland.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse