Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 juli 2023 09:10
Del på Facebook
Norwegian har kjøpt Widerøe for 1,1 milliarder kroner. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Norwegian har kjøpt Widerøe for 1,1 milliarder kroner. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Flyselskapet Norwegian kjøper Widerøe, opplyser selskapet i en børsmelding. Før kjøpet kan gjennomføres, må det godkjennes av Konkurransetilsynet.

Prislappen er 1,1 milliarder kroner, heter det i børsmeldingen.

Annonse
Annonse

– Dette er en milepæl i norsk luftfartshistorie, sier Norwegians konsernsjef Geir Karlsen.

Kjøpet må godkjennes av Konkurransetilsynet før det blir godkjent. Avdelingsdirektør Gjermund Nese sier til E24 at de har vært i kontakt med flyselskapet den siste halve uken.

– Dette er en sak som må meldes til Konkurransetilsynet. Det kan ikke gjennomføres før vi har godkjent det, og dette vil bli behandlet på vanlig måte, sier han til nettstedet.

Annonse
Annonse

Avtalen vil gi kundene et bedre rutetilbud, flere valgmuligheter og bidra til å sikre norske arbeidsplasser. Widerøe vil fremdeles bestå som eget flyselskap, med egen merkevare, organisasjon og med hovedkontor i Bodø, skriver Norwegian i en pressemelding.

– Vi er to norske flyselskap som har levd side om side i mange år, og til sammen kjenner vi luftfartsmarkedet i landet svært godt. Nå vil vi sammen skape et enda bedre og helhetlig tilbud for alle våre passasjerer, og vi ser fram til at kundene kan reise enkelt og sømløst på tvers av rutenettverkene våre, sier konsernsjefen.

Til sammen vil selskapene fly totalt 107 ulike ruter i Norge. Av disse er bare er fem ruter overlappende.

Begge selskapene vil fortsette å ha baser, hovedkontorer og ansatte i Norge på samme måte som i dag, med sine respektive arbeids- og kollektivavtaler. Widerøe vil opprettholde eksisterende avtaler med andre flyselskap.

Annonse
Annonse

Fakta om Norwegians Widerøe-oppkjøp

• Kjøpesummen er 1,125 milliarder kroner. Norwegian anslår at selskapet er verdt rundt 2 milliarder kroner.

• Før kjøpet kan gjennomføres, må det godkjennes av Konkurransetilsynet.

• Selskapene vil fortsatt operere under sine separate merkevarer og de ansatte vil forbli i de eksiterende selskapene.

• Totalt vil Norwegian og Widerø fly 107 ruter i Norge.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse