Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 juli 2023 09:12
Del på Facebook
Logoen til Metas app Threads, til høyre, ved siden av Twitter-logoen, til venstre. Foto: Richard Drew / AP / NTB
Logoen til Metas app Threads, til høyre, ved siden av Twitter-logoen, til venstre. Foto: Richard Drew / AP / NTB

Til sammen 10 millioner brukere er registrert hos Twitter-utfordreren Threads i løpet av de første sju timene etter lanseringen.

Threads eies av Mark Zuckerbergs selskap Meta, som også eier Facebook og Instagram. Han la ut tallet på sin egen Threads-konto torsdag morgen norsk tid.

Annonse
Annonse

Appen ble aktivert natt til midnatt natt til torsdag i Storbritannia og i et hundretall andre land, inkludert USA. Men ikke i EU som har strenge regler for datavern.

Appen fremstilles som en tekstbasert versjon av Metas bildedelingsapp Instagram, som ifølge Meta tilbyr «et nytt rom for oppdateringer i sanntid og offentlige samtaler».

Konkurrent

Den ser ut til å ha som mål å bli en konkurrent til Elon Musks Twitter. Fire timer etter aktiveringen, hadde 5 millioner brukere tegnet seg, ifølge Musks rival Zuckerberg.

– La oss gjøre dette. Velkommen til Threads, skrev Zuckerberg i sin første melding på den nye tjenesten.

Brukerne tilbys mikroblogging på lignende måte som Twitter, noe som tyder på at Meta vil utfordre Twitter direkte etter en serie upopulære endringer i Twitter siden Musk tok over.

Upopulære Twitter-tiltak

De siste dagene har Musk innført en midlertidig grense på hvor mange Twitter-meldinger brukere kan lese om dagen, og mandag kveld kunngjorde selskapet at Tweetdeck-funksjonen skal legges bak betalingsmur.

Annonse
Annonse

Funksjonen, som har vært gratis, lar brukere organisere kontoene og listene de følger i flere rekker i samme nettleservindu, slik at det blir lettere å overvåke mange kontoer samtidig.

Blant annet som følge av slike innskrenkninger, har selskapet slitt med frafall av annonsører etter at Musk tok over.

Instagram-brukernavn

I Threads er det knapper til å like, dele eller sitere en «thread» (tråd), og det vil fremgå hvor mange likes en melding får.

Hver melding er begrenset til 500 bokstaver, mer enn Twitters 280, og det kan legges inn lenker, bilder og videoer på opp til fem minutter.

De to milliarder Instagrambrukerne kan logge på med sine eksisterende brukernavn og følge de samme kontoene på den nye appen, mens nye brukere må opprette en Instagram-konto.

Bekymring for brukernes sikkerhet

Det er imidlertid bekymring for beskyttelse av brukerne siden Threads samler store mengder personlig informasjon, blant annet helseopplysninger, finanskontakter, søkehistorikk og stedsdata.

Meta har informert datavernkommisjonen i Irland, der Meta har sitt EU-hovedkvarter, om at de ikke har planer ennå om å lansere tilbudet i EU.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse