Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 juli 2023 09:11
Del på Facebook
Nordmenns grensehandel er fremdeles et godt stykke unna nivået fra før pandemien. Foto: Audun Braastad / NTB
Nordmenns grensehandel er fremdeles et godt stykke unna nivået fra før pandemien. Foto: Audun Braastad / NTB

Antall nordmenn som handler i Sverige, er i ferd med å stabilisere seg på et lavt nivå sammenlignet med før pandemien.

Tall fra DNB viser at nordmenn på dagstur til Sverige har handlet for 4,43 milliarder hittil i år. Samtidig har nordmenn tatt 2,5 millioner turer over grensen.

Annonse
Annonse

I andre kvartal handlet nordmenn for 2 milliarder, mens det ble gjennomført 1,1 millioner dagsturer til Sverige.

Dette er på nivå med samme periode i fjor, men 23 prosent lavere enn 2019, som var siste normalår før pandemien.

Bra for lokale næringer

I mai viste tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) at nordmenn la igjen 1,9 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i januar, februar og mars i år.

Det var 9,1 prosent mindre enn i samme periode i 2022.

– Så langt har nivået på grensehandelen ikke kommet opp til det som var vanlig før pandemien, sa seniorrådgiver Kristin Aasestad i SSB i mai.

Mye tyder altså på at Aasestad har fått rett i det.

Leder for små og mellomstore bedrifter, Rasmus Figenschou, i DNB mener dette er godt nytt for lokalt næringsliv.

Annonse
Annonse

– Mange har i større grad fått øynene opp for nye utsalgssteder i nærheten av der de bor. Sånn sett er det positivt at rekylen i grensehandelen fortsetter å være moderat, sier Figenschou.

Handlekurven har blitt mindre

Det ser ut til at svensk prisvekst og en svak norsk krone påvirker nordmenns grensehandel. Nordmenn får nå langt mindre for pengene enn før i Sverige.

– Våre tall viser at kundene handler for samme sum som i fjor, men de kommer ikke hjem med samme mengden varer, sier direktør for datatransaksjon Ine Oftedahl i DNB.

Oftedahl nevner også andre faktorer som påvirker nordmenns handling i Sverige, deriblant reduserte kvoter på alkohol og tobakk.

– Hvis vi tar hensyn til valutasvingninger og prisveksten i Sverige, kommer nordmenn hjem med en handlekurv som har krympet med 11 prosent fra i fjor, påpeker Oftedahl.

Tallene fra DNB viser i tillegg at det er de yngste som reduserer grensehandelen sin mest.

Aldersgruppene mellom 18–29 år reduserer i snitt antall dagsturer i andre kvartal med 30 prosent sammenlignet med 2019.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse