Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 juli 2023 12:11
Del på Facebook
Det er sent ut gult farevarsel for styrtregn i Møre og Romsdal onsdag kveld. Varevarselet for styrtregn på Østlandet har blitt kansellert. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB.
Det er sent ut gult farevarsel for styrtregn i Møre og Romsdal onsdag kveld. Varevarselet for styrtregn på Østlandet har blitt kansellert. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB.

Veiene kan bli stengt på kort varsel etter gult farevarsel om styrtregn i deler av Møre og Romsdal fra onsdag ettermiddag.

Både Molde og Kristiansund er i området med høyest sannsynlighet for kraftig nedbør. Varselet gjelder for onsdag kveld, og lokalt kan det komme 20 millimeter på en time, skriver meteorologene på Twitter.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Statens vegvesen melder om fare for overvann i tettbebygde strøk, samt lokale oversvømmelser og jord- og flomskred. Det kan også oppstå vanskelige kjøreforhold og vannplaning.

Øker beredskapen

Publikum rådes til å holde seg unna bratte skråninger og bekker med stor vannføring.

Selv om varselet er på det laveste nivået, melder Statens vegvesen at de øker beredskapen. Dette særlig på bakgrunn av at riksvei 70 i Sunndal har vært stengt på grunn av jordskred de siste dagene.

Annonse
Annonse

Avblåst på Østlandet

Mens det ser ut til at romsdalingene og nordmøringene må forberede seg på mulig flom og stengte veier, kan østlendingene puste lettet ut. Farevarselet som tirsdag ble sendt ut for styrtregn på deler av Østlandet onsdag ettermiddag, har nemlig blitt kansellert.

– Modellene våre er litt dårlige både på plassering og intensitet. Varslene blir ofte sendt på kort notis, og blir de sendt ut et døgn før det skal inntreffe, er det ikke uvanlig at ting endrer seg, sier vakthavende meteorolog Tone Christin Thaule ved Meteorologisk institutt til NTB.

Det var ventet regn over store deler av Østlandet utover ettermiddagen onsdag, men de største bygene så ut til å passere over Sverige.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse