Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 juli 2023 22:11
Del på Facebook
En avkuttet grindhvalfinne ligger på land ved den lille bosetningen Kulusuk på Øst-Grønland i 2018. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
En avkuttet grindhvalfinne ligger på land ved den lille bosetningen Kulusuk på Øst-Grønland i 2018. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB

Cruiserederiet Ambassador Cruise Lines ber passasjerene om unnskyldning for at skipet ankom Færøyene midt i den tradisjonsrike slaktingen av grindhvaler.

– Vi ble utrolig skuffet over at jakten fant sted på det tidspunkt da vårt skip lå i havn, sier selskapet, ifølge ABC News.

Skipet kom til Torshavn mens det pågikk jakt på rundt 40 hvaler i havneområdet, og de rundt tusen passasjerene ble vitne til fangsten.

I kunngjøringen sier Ambassador Cruise Lines at de er sterkt imot hvalfangsten, og at de har prøvd å ta opp saken med Færøyenes myndigheter.

Annonse
Annonse

Færøyenes regjering fastholder tross internasjonal fordømmelse sin rett til å fange grindhvalene, som er en art delfiner.

Regjeringen viser til at fangsten har foregått i over tusen år, og at den er regulert ved lov. Kjøttet og spekket blir fordelt blant dem som deltar i jakten, og de må ha gjennomgått kurs for å kunne være med.

Årlig blir det fanget og slaktet rundt 800 grindhvaler. Ifølge Færøyene er det nærmere 800.000 grindhvaler i det østlige Atlanterhavet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse