Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 august 2023 08:52
Del på Facebook
Vindmøller i Øresund mellom København og Malmö. Øresundbrua i bakgrunnen. Foto: Paul Kleiven / NTB
Vindmøller i Øresund mellom København og Malmö. Øresundbrua i bakgrunnen. Foto: Paul Kleiven / NTB

Ikeas investeringsselskap Ingka og den japanske energigiganten Kansai blir nå med i konkurransen om flytende havvind på Utsira Nord.

Selskapene har troen på norsk teknologi innen flytende havvind, skriver de i en pressemelding.

Dette er det første markedet der Ingka og Kansai investerer innen flytende havvind. De inngår i det eksisterende UtsiraVIND-konsortiet med norske Odfjell Oceanwind og Source Galileo.

– Deres erfaring, kompetanse og finansielle styrke forsterker konsortiets søknad om flytende havvind på Utsira Nord, heter det i pressemelding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ikeas investeringsarm investerer i grønne prosjekter og har allerede erfaring fra havvindprosjekter. 1. september er fristen for å søke på Utsira Nord, området som regjeringen har åpnet for flytende havvind. 12 konsortier har meldt sin interesse.

Kansai Electric Power Company, Inc. (Kansai) er Japans ledende energiselskap og er et av selskapene i verden med lengst erfaring på betjening av høyspentnett. Selskapet har de siste årene omsatt for rundt 300 milliarder norske kroner årlig.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse