Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 august 2023 10:32
Del på Facebook
I juli eksporterte Norge sjømat for 12,4 milliarder kroner. Det er en økning på 928 millioner kroner, eller 8 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Foto: NTB
I juli eksporterte Norge sjømat for 12,4 milliarder kroner. Det er en økning på 928 millioner kroner, eller 8 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Foto: NTB

I juli eksporterte Norge sjømat for 12,4 milliarder kroner. Det er en økning på 8 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge Norges sjømatråd.

– Verdiøkningen skyldes også denne måneden i stor grad en svak norsk krone, selv om den styrket seg noe i juli, sier administrerende direktør Christian Chramer i Norges sjømatråd i en pressemelding.

Kina hadde størst verdivekst på laks denne måneden, med en økning i eksportverdi på 230 millioner kroner – eller 90 prosent – sammenlignet med samme måned i fjor. Eksportvolumet til Kina endte på 3253 tonn, noe som er 59 prosent høyere enn juli i fjor.

– Det har aldri vært en så sterk julimåned for eksport av laks til Kina. Vi skal ha i mente at juli i 2022 var preget av covid-19 og nedstenginger, og at juli tradisjonelt er høysesong for etterspørsel av laks i markedet, sier Sjømatrådets utsending i Kina, Andreas Thorud, i pressemeldingen.

Annonse
Annonse

Selv om prisen på laks har skutt i været, har prisen på flere andre sjømatprodukter stagnert eller falt.

Eksportprisene på sild, makrell, saltfisk, fryst torsk og reker falt alle sammenlignet med juli i fjor. Spesielt prisen på reker og fryst torsk falt kraftig.

De største markedene for norsk sjømateksport i juli var Polen, Danmark og USA.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse