Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
10 august 2023 20:22
Del på Facebook
Styreleder for Havparken, Berit Tønnesen,  presenterte planene for nytt næringsareal og hvilke ambisjoner Kristiansund har for nye havnæringer. Foto: Havparken
Styreleder for Havparken, Berit Tønnesen,  presenterte planene for nytt næringsareal og hvilke ambisjoner Kristiansund har for nye havnæringer. Foto: Havparken

Næringsminister Jan Christian Vestre var tirsdag på besøk i Kristiansund der han møtte et femtitalls partifeller fra Nordmøre og Romsdal.

Tema for møtet: «Hva skal vi leve av i fremtiden».

Annonse
Annonse

Varaordførerkandidat for Ap Kristiansund og styreleder for Havparken, Berit Tønnesen, presenterte planene for nytt næringsareal og hvilke ambisjoner Kristiansund har for nye havnæringer.

Tønnesen innledet med at Kristiansund i årene fremover skal legge grunnlaget for nye arbeidsplasser når olje og gass fases ut, men at kommunen skal være vertskap for petroleumsnæringen i flere tiår enda. Derfor har det vært viktig å tilrettelegge for nye næringer gjennom å regulere og opparbeide areal hvor slik etablering kan

Budskapet var at Kristiansund er en naturlig hub for havvind og andre havnæringer i Norskehavet nord for 62. breddegrad, slik kommunen er for olje og gass aktiviteten i dag. At det er naturlig å bygge på den kunnskap og kompetanse man har lokalt. Videre ble det understreket viktigheten av at det etableres nødvendig infrastruktur som økt krafttilgang og nettutbygging på land for at kystregionen skal kunne utvikle nye næringer i fremtiden.

Regjeringen har klare mål med sin havvindsatsing: De skal produsere 30 GW ny fornybar kraft, som tilsvarer tilnærmet det vannkrafta i dag produserer, de skal kutte klimagasser og skape ny norsk industri.

Næringsministeren var tydelig i sin tilbakemelding at Kristiansund gjør de rette grepene. Han tydeliggjorde regjeringens ambisjon om storstilt industrialisering med Havvind og at de kommunene som har egnet areal, har satt seg selv i posisjon til å få slik etablering.

Annonse
Annonse

Vestre sa at hvis Kristiansund skal posisjonere seg for eksempelvis produksjon av vindturbiner så krever sammenstilling av disse stort areal.

Tønnesen ga en siste oppfordring til ministeren; I det videre arbeidet med åpning av områder for havvind må områdene utenfor vår kyst Nordvest B og Nordvest C blir prioritert i strategisk konsekvensanalyse og når nye områder åpnes i 2025.

Kart over identifiserte områder for havvind på norsk sokkel. Illustrasjon: OEDKart over identifiserte områder for havvind på norsk sokkel. Illustrasjon: OED

Fakta

Norge har en ambisjon om at det innen 2040 tildeles områder for 30 000 MW havvindproduksjon. I 2020 ble de første områdene på norsk sokkel åpnet for fornybar energiproduksjon til havs, og myndighetene har siden jobbet med å fastsette regelverket i tett samarbeid med næringslivet og øvrige brukere av havet. I 2023 utlyses de første prosjektområdene for havvind på Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II(kilde OED). Tildeling av nye havområder kommer i 2025
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse