Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
10 august 2023 20:22
Del på Facebook
Styreleder for Havparken, Berit Tønnesen,  presenterte planene for nytt næringsareal og hvilke ambisjoner Kristiansund har for nye havnæringer. Foto: Havparken
Styreleder for Havparken, Berit Tønnesen,  presenterte planene for nytt næringsareal og hvilke ambisjoner Kristiansund har for nye havnæringer. Foto: Havparken

Næringsminister Jan Christian Vestre var tirsdag på besøk i Kristiansund der han møtte et femtitalls partifeller fra Nordmøre og Romsdal.

Tema for møtet: «Hva skal vi leve av i fremtiden».

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Varaordførerkandidat for Ap Kristiansund og styreleder for Havparken, Berit Tønnesen, presenterte planene for nytt næringsareal og hvilke ambisjoner Kristiansund har for nye havnæringer.

Tønnesen innledet med at Kristiansund i årene fremover skal legge grunnlaget for nye arbeidsplasser når olje og gass fases ut, men at kommunen skal være vertskap for petroleumsnæringen i flere tiår enda. Derfor har det vært viktig å tilrettelegge for nye næringer gjennom å regulere og opparbeide areal hvor slik etablering kan

Budskapet var at Kristiansund er en naturlig hub for havvind og andre havnæringer i Norskehavet nord for 62. breddegrad, slik kommunen er for olje og gass aktiviteten i dag. At det er naturlig å bygge på den kunnskap og kompetanse man har lokalt. Videre ble det understreket viktigheten av at det etableres nødvendig infrastruktur som økt krafttilgang og nettutbygging på land for at kystregionen skal kunne utvikle nye næringer i fremtiden.

Regjeringen har klare mål med sin havvindsatsing: De skal produsere 30 GW ny fornybar kraft, som tilsvarer tilnærmet det vannkrafta i dag produserer, de skal kutte klimagasser og skape ny norsk industri.

Næringsministeren var tydelig i sin tilbakemelding at Kristiansund gjør de rette grepene. Han tydeliggjorde regjeringens ambisjon om storstilt industrialisering med Havvind og at de kommunene som har egnet areal, har satt seg selv i posisjon til å få slik etablering.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Vestre sa at hvis Kristiansund skal posisjonere seg for eksempelvis produksjon av vindturbiner så krever sammenstilling av disse stort areal.

Tønnesen ga en siste oppfordring til ministeren; I det videre arbeidet med åpning av områder for havvind må områdene utenfor vår kyst Nordvest B og Nordvest C blir prioritert i strategisk konsekvensanalyse og når nye områder åpnes i 2025.

Kart over identifiserte områder for havvind på norsk sokkel. Illustrasjon: OEDKart over identifiserte områder for havvind på norsk sokkel. Illustrasjon: OED

Fakta

Norge har en ambisjon om at det innen 2040 tildeles områder for 30 000 MW havvindproduksjon. I 2020 ble de første områdene på norsk sokkel åpnet for fornybar energiproduksjon til havs, og myndighetene har siden jobbet med å fastsette regelverket i tett samarbeid med næringslivet og øvrige brukere av havet. I 2023 utlyses de første prosjektområdene for havvind på Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II(kilde OED). Tildeling av nye havområder kommer i 2025
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse