Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
01 september 2023 11:00
Del på Facebook
Den første sundbåten «Kvik» fra 1876 anløper Innlandet. Miljøet her med de gamle byggene er bevart og skaper en historisk atmosfære ved sundbåtanløpene i dag. Bilde fra Nordmørsmusea.
Den første sundbåten «Kvik» fra 1876 anløper Innlandet. Miljøet her med de gamle byggene er bevart og skaper en historisk atmosfære ved sundbåtanløpene i dag. Bilde fra Nordmørsmusea.

I en tid med en positiv utvikling av Sundbåten, som en del av den bærekraftige byen i årene som kommer, ser vi her litt tilbake på starten av sundbåtfarten på havna. P. W. Pettersen hadde idéen og var en av initiativtakerne til opprettelsen av et sundbåtselskap i Kristiansund.

Her er historien om dette fortalt av ham selv for mange år siden:

I året 1873 kom jeg sammen med kaptein Chr. Thorsen på tale om å anskaffe små dampbåter til sundfarten. Etter en tid å ha drøftet saken oss imellom meddelte jeg tanken til Seph. Flyum og B. Heide, som straks var enige. Da jeg var vitende om at Christiansands mek. Verksted hadde levert sådanne små båter, tilskrev jeg verkstedet under 16. mai 1876 om leveranse (anbud). Straks etter mottok jeg verkstedets meddelelse og forela dette for Flyum og Heide, hvoretter vi besluttet, med tilslutning av lærerne Thorske og Hjelseth, å sammenkalle et møte med Nordlandets innvånere. På møtet, med lærer Thorske som dirigent, ble straks enstemmig besluttet at båtene skulle anskaffes. Innbyderne ble anmodet om å fortsette arbeidet med anskaffelse av dampferger. Så ble det bestilt ved nevnte verksted dampbåtene «Kvik» og «Rap», ved ing. Hansen i Trondheim, som da var teknisk konsulent for dampskipet «Mørejarlen», kapt. Thorsen.

Så mottokes s/s «Kvik» av dens fører Iver Rougseth, som hjemseilte båten med kjentmann Olsvik. Ankom hertil 15. november. Likeledes ble «Rap» mottatt og hjemseilt av de nevnte i juni 1877. «Kvik» opptok sin rute på sundet lørdag 18. november 1876 med en inntekt i fløttpenger sps. 7 23 skilling og søndag 19. november sps. 20 6 skilling. «Rap» sin første tur var 18. juni 1877 med Oluf Sannes som fører. Så ble «Fram» anskaffet. Dens første tur var 17. juni 1878 med Ingvald Rougseth som fører.

Etter at jeg sluttet med sundbåtene i 1906 overtok Seph. Flyum stillingen, senere lærer Wahlen. Etter ham ansattes Just Endresen i 1915. I 1905 innkjøptes «Presto» og «Lyn» i 1912. Begge båter ble bygd ved Storviks mek. Verksted. Deretter innkjøptes dampfergen «Framnæs» i 1916 etter initiativ av Endresen, som mottok og hjemseilte den fra Oslo. I 1918 solgtes båtene til kommunen.

De to første sundbåtnavnene «Kvik» og «Rap» ble videreført med nye «Kvikk» i 1951 og nye «Rapp» i 1958. Sistnevnte har blitt tatt vare på og er vernet av Riksantikvaren. Navnet «Kvikk» er videreført med den nye båten i Gripruten.

Bildetekster:

Sundbåt nummer to var «Rap». Den ble satt i rute i 1877. Bilde fra Nordmørsmusea.Sundbåt nummer to var «Rap». Den ble satt i rute i 1877. Bilde fra Nordmørsmusea.

Dagens hovedsundbåt «Angvik» ved Piren i juli 2023. Sundbåten har fått en renessanse og blir viktig framover som en del av det grønne skiftet i byen. Foto: Terje HolmDagens hovedsundbåt «Angvik» ved Piren i juli 2023. Sundbåten har fått en renessanse og blir viktig framover som en del av det grønne skiftet i byen. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse