Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 september 2023 07:37
Del på Facebook
Norge eksporterte sjømat for 14,2 milliarder kroner i august. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Norge eksporterte sjømat for 14,2 milliarder kroner i august. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Norge eksporterte sjømat for 14,2 milliarder kroner i august. Dette er en økning 15 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. En svekket krone får æren.

I kroner tilsvarer økningen på 15 prosent 1,8 milliarder, opplyser Norges sjømatråd i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Administrerende direktør i Norges sjømatråd, Christian Chramer, sier den svekkede krona er hovedårsaken til økningen i eksportverdien.

– I august var den norske kronen hele 16 prosent svakere mot euro enn i samme måned i fjor. Dette forklarer nesten hele verdiveksten, sier Chramer.

I august ble det eksportert sjømat til totalt 110 land, der Polen, USA og Danmark var de tre største markedene målt i verdi.

30. måneden på rad med verdivekst

Blant de største eksportproduktene var det en nedgang i volum for makrell, fersk og fryst laksefilet og fryst torsk i august, mens det var volumvekst for fersk hel laks og ørret.

– Også i august passerte norsk laks en total eksportverdi på over 10 milliarder kroner. Dette er den 30. måneden på rad med verdivekst, og det viser hvilken sterk posisjon norsk laks har ute i markedene, sier Chramer.

Norge eksporterte 125.041 tonn laks til en verdi av 10,7 milliarder kroner i august. Verdien økte med 1,7 milliarder kroner, eller 18 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Historisk sterk måned for kongekrabbe

Også kongekrabben gjorde det godt i august og har lagt bak seg en historisk sterk verdimessig måned.

I august eksporterte Norge 392 tonn kongekrabbe til en verdi av 177 millioner kroner. Verdien økte med 74 millioner kroner, eller 73 prosent, sammenlignet med august i fjor.

Det er en vekst i volum på 101 prosent.

August er tradisjonelt den sterkeste måneden for eksport av kongekrabbe. Da er etterspørselen etter levende kongekrabbe i Asia høy samtidig som den russiske sesongen på rød kongekrabbe ikke er kommet i gang ennå.

Gode sommermåneder

Også sommeren har vært en suksessperiode for sjømateksporten. I juni, juli og august var eksporten av sjømat på 41,3 milliarder kroner, en verdivekst på 14 prosent.

Chramer sier sommeren har vært preget av at turismen i stor grad er tilbake til nivået før koronapandemien, spesielt i Europa. Han trekker fram Portugal som et eksempel.

– Landet er Norges største marked for klippfisk av torsk, og her har utekonsumet i mai og juni tatt seg opp sammenlignet med i fjor. Det er godt nytt for norsk sjømateksport, da restaurantmarkedet er et viktig og godt betalende marked.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse