Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 september 2023 13:49
Del på Facebook
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. Foto: Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta / NTB
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. Foto: Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta / NTB

Arbeidet for bygging Stad skipstunnel sendes ut på anbud for å finne ut om det er mulig å realisere prosjektet innenfor rammen Stortinget har satt.

– Stortinget har vedtatt prosjektet med et bredt flertall og det at vi nå legger det ut i markedet er viktig for å finne ut om det er mulig å realisere prosjektet innenfor den rammen Stortinget har satt. Det er vårt mål, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Annonse
Annonse

I 2021 vedtok Stortinget at Stad skipstunnel kan bygges innenfor en kostnadsramme på 4090 millioner kroner. Prisjustert ramme for 2024 er anslått til 5060 millioner kroner.

Han sier prosjektet er viktig for å sikre skip trygg og effektiv ferdsel i et av Norges mest værharde havområder.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet informerte i en pressemelding torsdag at det nå igangsettes en anbudskonkurranse.

Annonse
Annonse

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sier at dersom det kommer inn tilbud med tilstrekkelig kvalitet og til en pris som ligger innenfor den vedtatte kostnadsrammen, vil man kunne starte arbeidene med å realisere skipstunnelen.

Stadhavet er kjent som et av de mest værharde stedene langs norskekysten og kan være en stor utfordring for både store og små skip.

Tunnelen, som blir verdens første fullskala skipstunnel, blir 1,7 kilometer lang, 50 meter høy, 12 meter dyp og 36 meter bred. Det betyr at både lasteskip, større cruiseskip og for eksempel Havila Kystrutens skip kan benytte den. I tillegg blir det mulig for fritidsbåter å benytte tunnelen for sikker ferd.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse