Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 september 2023 13:49
Del på Facebook
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. Foto: Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta / NTB
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser innseilingen fra Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen. Foto: Illustrasjon: Kystverket/Snøhetta / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeidet for bygging Stad skipstunnel sendes ut på anbud for å finne ut om det er mulig å realisere prosjektet innenfor rammen Stortinget har satt.

– Stortinget har vedtatt prosjektet med et bredt flertall og det at vi nå legger det ut i markedet er viktig for å finne ut om det er mulig å realisere prosjektet innenfor den rammen Stortinget har satt. Det er vårt mål, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Annonse
Annonse

I 2021 vedtok Stortinget at Stad skipstunnel kan bygges innenfor en kostnadsramme på 4090 millioner kroner. Prisjustert ramme for 2024 er anslått til 5060 millioner kroner.

Han sier prosjektet er viktig for å sikre skip trygg og effektiv ferdsel i et av Norges mest værharde havområder.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet informerte i en pressemelding torsdag at det nå igangsettes en anbudskonkurranse.

Annonse
Annonse

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) sier at dersom det kommer inn tilbud med tilstrekkelig kvalitet og til en pris som ligger innenfor den vedtatte kostnadsrammen, vil man kunne starte arbeidene med å realisere skipstunnelen.

Stadhavet er kjent som et av de mest værharde stedene langs norskekysten og kan være en stor utfordring for både store og små skip.

Tunnelen, som blir verdens første fullskala skipstunnel, blir 1,7 kilometer lang, 50 meter høy, 12 meter dyp og 36 meter bred. Det betyr at både lasteskip, større cruiseskip og for eksempel Havila Kystrutens skip kan benytte den. I tillegg blir det mulig for fritidsbåter å benytte tunnelen for sikker ferd.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøEg registrerer at du har kasta kortet i vidare kunnskapsbasert diskurs.
Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap om strekningen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse