Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 september 2023 14:46
Del på Facebook
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) gir NVE i oppdrag å konsekvensutrede tre nye områder for havvind. Foto: Terje Pedersen / NTB
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) gir NVE i oppdrag å konsekvensutrede tre nye områder for havvind. Foto: Terje Pedersen / NTB

NVE skal utrede tre nye havvindområder som kan være aktuelle for utlysning i 2025.

Områdene det er snakk om, ligger utenfor Haugesund, nordvest for Bergen og utenfor Sørvestlandet. Sistnevnte ligger over 150 kilometer utenfor kystlinjen. To av områdene ligger inntil allerede utlyste områder, skriver regjeringen i en pressemelding.

Nå skal Norges vassdrags- og energidirektorat i gang med en såkalt strategisk konsekvensutredning av områdene. De tre områdene heter Sørvest F, Vestavind F og Vestavind B.

– Vi har stort behov for ny, fornybar kraft i årene som kommer, og havvind kan bidra med en betydelig del av denne kraften, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) i pressemeldingen.

Annonse
Annonse

Organisasjonen Offshore Norge mener torsdagens kunngjøring er godt nytt, men skulle helst sett at flere områder var inkludert.

– Det burde være mulig å gjennomføre strategiske konsekvensutredninger også for områder i nord, blant annet utenfor Helgeland og Hammerfest, sier havvind-direktør Roger Pedersen i organisasjonen.

Han hevder dette er områder hvor det er lite konflikt mellom havvind og næringer som fiskeri, oljeleting og utvinning av naturressurser.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse