Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 september 2023 14:14
Del på Facebook
Nesten halvparten av dem som har tatt teoriprøven for personbil i år består ikke, ifølge Statens vegvesen. Voksne mellom 41-50 år gjør det dårligst. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Nesten halvparten av dem som har tatt teoriprøven for personbil i år består ikke, ifølge Statens vegvesen. Voksne mellom 41-50 år gjør det dårligst. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Hittil i år har kun 56 prosent av dem som tar lappen bestått teoriprøven, ifølge Statens vegvesen. De yngste gjør det best.

For mens 69 prosent av dem mellom 16 og 18 år består teorien for personbil, er det kun 32 prosent av 41-50-åringene som gjør det samme.

Hittil i år er andelen som har bestått teoriprøven for personbil 56 prosent. I tillegg er det 20 prosent som ikke møter opp til timen de har bestilt.

Situasjonen er langt verre enn under pandemien, opplyser Vegvesenet. Da var det 63 prosent som besto teorien. Den gang var det begrensninger på hvor mange som kunne ta prøven samtidig og ventetidene var lenger.

– Det er interessant at resultatene var bedre under koronaen. Mange hadde nok bedre tid til å lære seg teoristoffet og kom bedre forberedt til prøven, sier seniorrådgiver Karsten Nikolaisen i Statens vegvesen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse