Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 september 2023 20:49
Del på Facebook
Statsminister Rishi Sunak holdt onsdag en tale om endringer i britisk klimapolitikk. Foto: Justin Tallis / Pool / AP / NTB
Statsminister Rishi Sunak holdt onsdag en tale om endringer i britisk klimapolitikk. Foto: Justin Tallis / Pool / AP / NTB

Statsminister Rishi Sunak utsetter flere klimamål og hevder det er nødvendig for å unngå at britene vender seg mot klimaomstillingen av samfunnet.

I en tale onsdag forsikret Sunak at det overordnede målet om såkalt netto nullutslipp i 2050 ligger fast.

Annonse
Annonse

Men flere av virkemidlene for å oppnå målet blir nå utsatt. Han bekreftet at et forbud mot nye bensin- og dieselbiler utsettes fra 2030 til 2035.

Sunak sa det var nødvendig å gjøre endringer for å ikke å påføre vanlige briter for store kostnader. Han advarte mot følgene hvis klimaomstillingen skjer for fort.

– Vi risikerer å miste det britiske folkets samtykke, sa statsministeren.

Får beholde oljefyr

Et tap av samtykke kan føre til et tilbakeslag, ifølge Sunak. Ikke bare mot enkelte tiltak for å kutte utslipp, men mot hele innsatsen for å endre samfunnet i klimavennlig retning.

– Det er grunnen til at vi må gjøre ting annerledes.

I tillegg til at forbudet mot nye fossilbiler utsettes, blir også en plan om å fase ut gass- og oljefyring i boliger forsinket. Og det blir ikke noen stans i leting etter olje og gass i den britiske delen av Nordsjøen.

Verken opposisjonen eller miljøorganisasjoner kjøper imidlertid Sunaks argumentasjon. Ed Miliband fra Labour kaller Sunak en «svak, retningsløs statsminister».

Annonse
Annonse

Miljøorganisasjonen Greenpeace mener endringene vil gjøre Storbritannia avhengig av energiselskaper som utnytter befolkningen.

Kritiske bilprodusenter

Også bilprodusenter, som har investert tungt i overgangen til elbiler, er kritiske.

– Våre bedrifter trenger tre ting fra den britiske regjeringen: ambisjon, forpliktelse og konsistens. Å svekke målet for 2030 undergraver alle tre, sier Lisa Brankin fra Ford U.K.

Sunaks konservative partifelle Boris Johnson, som innførte 2030-målet da han var statsminister, advarte onsdag mot å endre klimapolitikken.

– Det er avgjørende at vi gir bedriftene tillit til at regjeringen fortsatt er forpliktet til netto null og kan se veien framover, sa han.

Norsk gass

I sin tale sa Sunak at han ikke vil innføre nye avgifter for å få folk til å fly mindre. Han vil heller ikke tvinge folk til å kvitte seg med gassbasert oppvarming av boliger. Britene skal få mer tid til å bytte til varmepumper.

Storbritannia importerer hvert år store mengder naturgass fra Norge. Gasskraft og satsing på havvind har gjort det mulig å stenge kullkraftverk – og dermed kutte CO2-utslippene betydelig.

Sunak hevder Storbritannia har gjort mer for klimaet enn noe annet land, og han bruker dette som argument for å ikke pålegge britiske borgere større belastninger.

Statsministeren holdt talen samtidig med et klimatoppmøte i forbindelse med FNs hovedforsamling i New York. I likhet med Norge har Storbritannia ikke fått taletid her. Kun land med planer om å skjerpe sine klimamål er invitert til å tale på toppmøtet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse