Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2023 10:28
Del på Facebook
Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, konstaterer at dødstallene i trafikken i september er de høyeste på ti år. Foto: Terje Pedersen / NTB
Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, konstaterer at dødstallene i trafikken i september er de høyeste på ti år. Foto: Terje Pedersen / NTB

19 personer døde i septembertrafikken i år. Ikke siden 2013 har det vært like mange drepte i den første høstmåneden.

Totalt er 100 personer omkommet i trafikken så langt i år. Det er elleve flere enn på samme tid i fjor, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

– Dette er femte måned på rad der vi ser høye dødstall i trafikken, sier leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, i en pressemelding.

– 100 omkomne på starten av høsten er altfor mange, sier hun.

Elleve personer har omkommet i MC-ulykker de siste to månedene. Det er hver tredje omkomne. Mange av ulykkene er utforkjøringsulykker uten andre involverte, men det er også noen møteulykker og velt.

Annonse
Annonse

Det er også flere møteulykker og flere omkomne i personbiler i år, og oftere enn vanlig skjer ulykkene på Europa- og riksveier. Mange av de omkomne er både helt unge (16 -24 år) og middelaldrende (44-64).

En mer uvanlig utvikling er de mange ulykkene med flere omkomne. De tre siste månedene har det vært sju ulykker med flere drepte i hver.

– De mange dødsulykkene med unge, og særlig at de omkommer flere i samme ulykke, bekymrer oss. Det blir derfor viktig å øke innsatsen mot denne aldersgruppen, sier Ranes.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse