Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 oktober 2023 22:09
Del på Facebook
Kronprins Haakon under åpningen av det flytende havvindanlegget Hywind Tampen.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Kronprins Haakon under åpningen av det flytende havvindanlegget Hywind Tampen.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Nesten to måneder etter at kronprinsen åpnet havvindanlegget Hywind Tampen, er prislappen klar: 44 prosent høyere enn da utbyggingen ble godkjent i 2020.

I 2020 var prisen satt til 5,5 milliarder kroner. Da kronprins Haakon åpnet anlegget 23. august var prisen 7,4 milliarder, men nå er den endelige kostnaden for utbyggingen klar, skriver Teknisk Ukeblad : 8 milliarder kroner, en økning på 44 prosent fra 2020.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De 11 vindturbinene som utgjør Hywind Tampen 140 kilometer utenfor kysten av Vestlandet, skal forsyne plattformene på Gullfaks-feltet og Snorre-feltet med ren kraft.

Den planlagte produksjonen på 88 megawatt skal dekke 35 prosent av strømbehovet på olje- og gassinstallasjonene. Ifølge Equinor fører anlegget til reduksjon i utslippene med 200.000 tonn CO2 og 1000 tonn NOx hvert år.

Gjennom Enova har staten bidratt med 2,3 milliarder kroner, den største enkeltutbetalingen som noen gang er gitt til energisparingstiltak.

Annonse
Annonse

– Ja, det er dyrt, men noen må gå i forkant, sa statsminister Jonas Gahr Støre under åpningen.

Hywind Tampen ble satt i drift allerede i november i fjor, men var fullt operativt med alle møllene på plass fra august i år.

Vindmøller til havs er ingen ny tanke, men alle de store vindkraftanleggene som finnes i dag, består av vindturbiner som står fast på havbunnen. Hywind Tampen er det første norske havvindanlegget, og det klart største i verden, med elleve vindturbiner som flyter i havet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse