Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 oktober 2023 22:09
Del på Facebook
Kronprins Haakon under åpningen av det flytende havvindanlegget Hywind Tampen.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Kronprins Haakon under åpningen av det flytende havvindanlegget Hywind Tampen.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nesten to måneder etter at kronprinsen åpnet havvindanlegget Hywind Tampen, er prislappen klar: 44 prosent høyere enn da utbyggingen ble godkjent i 2020.

I 2020 var prisen satt til 5,5 milliarder kroner. Da kronprins Haakon åpnet anlegget 23. august var prisen 7,4 milliarder, men nå er den endelige kostnaden for utbyggingen klar, skriver Teknisk Ukeblad : 8 milliarder kroner, en økning på 44 prosent fra 2020.

Annonse
Annonse

De 11 vindturbinene som utgjør Hywind Tampen 140 kilometer utenfor kysten av Vestlandet, skal forsyne plattformene på Gullfaks-feltet og Snorre-feltet med ren kraft.

Den planlagte produksjonen på 88 megawatt skal dekke 35 prosent av strømbehovet på olje- og gassinstallasjonene. Ifølge Equinor fører anlegget til reduksjon i utslippene med 200.000 tonn CO2 og 1000 tonn NOx hvert år.

Gjennom Enova har staten bidratt med 2,3 milliarder kroner, den største enkeltutbetalingen som noen gang er gitt til energisparingstiltak.

Annonse
Annonse

– Ja, det er dyrt, men noen må gå i forkant, sa statsminister Jonas Gahr Støre under åpningen.

Hywind Tampen ble satt i drift allerede i november i fjor, men var fullt operativt med alle møllene på plass fra august i år.

Vindmøller til havs er ingen ny tanke, men alle de store vindkraftanleggene som finnes i dag, består av vindturbiner som står fast på havbunnen. Hywind Tampen er det første norske havvindanlegget, og det klart største i verden, med elleve vindturbiner som flyter i havet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse