Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2023 07:36
Del på Facebook
Nato-landenes tålmodighet med Tyrkia er i ferd med å ta slutt. Sverige må bli medlem nå, det er viktig for Norge, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp). Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Nato-landenes tålmodighet med Tyrkia er i ferd med å ta slutt. Sverige må bli medlem nå, det er viktig for Norge, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp). Foto: Fredrik Varfjell / NTB

En rekke av Natos medlemsland vil gi krystallklar beskjed til Tyrkia på forsvarsministermøtet torsdag: Nå skal Sverige bli medlem.

– Det må skje nå. Jeg kommer til si dette veldig høyt og tydelig. Og det kommer mange andre til å gjøre også, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram til NTB.

Annonse
Annonse

Ifølge Sveriges Radio vil ledende Nato-medlemmer øke det økonomiske trykket på Tyrkia. Blant annet vurderes det å om det er mulig å skjerpe kravene som stilles for at Tyrkia, som sliter økonomisk, skal få lån.

En annen mulighet som skal være under vurdering, er å øke prislappen på de F-16-flyene som Tyrkia ønsker seg.

– Cash er konge, sier en Nato-kilde til Sveriges Radio.

Sitter på bakbeina

Det er 16 måneder siden Nato-toppmøtet i Madrid enstemmig vedtok å invitere Sverige og Finland inn i alliansen. I mars i år sa den svenske Riksdagen ja til å oppheve den langvarige svenske nøytraliteten og gå inn i Nato. Og for seks måneder siden ble Finland godkjent som Natos 31. medlem.

Men Sverige venter fortsatt.

For både Tyrkia og Ungarn har satt seg på bakbeina. Og der sitter de tilsynelatende ennå.

På årets Nato-toppmøte i Vilnius i sommer lovte begge landene at de nå ville legge innsigelsene til side og ratifisere Sverige så snart den politiske høsten var i gang.

Men det har ikke skjedd.

Tvert imot har det kommet nye krav, blant annet har Tyrkias president Tayyip Recep Erdogan stilt krav om F-16-fly fra USA for å gi tommel opp til Sverige.

Vurdere om avtale er brutt

Men nå er tålmodigheten i Nato i ferd med å ta slutt, sier kilder i Nato til NTB.

– Tyrkia vil møte et massivt budskap om at ratifiseringen må skjer nå, sier en.

Kilden avviser at et løfte om F-16-fly vil løse problemet.

Annonse
Annonse

– Nato driver ikke med hestehandel, sier vedkommende.

Men Nato har få ris bak speilet. En kilde sier imidlertid til VG at dersom det ikke kommer noen avklaring nå, må Nato vurdere om avtalen som Ungarn og Tyrkia inngikk med Nato i Vilnius i sommer, er brutt av Tyrkia.

USA: På høy tid

Også USA sier at de forventer at Tyrkia nå sier ja til Sverige.

– Det er på høy tid at Ungarn og Tyrkia oppfyller sine løfter om å åpne for svensk medlemskap, sa USAs Nato-ambassadør Julianne Smith i forkant av Nato-møtet.

På en pressekonferanse onsdag kveld opplyste Nato-sjef Jens Stoltenberg at han snakket med Tyrkias utenriksminister Hakan Fidan for bare noen dager siden.

– Meldingen min var selvsagt at vi har en avtale fra Vilnius om at de skulle levere ratifiseringsdokumentene til parlamentet så fort som mulig. Nå har parlamentet akkurat samlet seg, og jeg forventer at dette vil skje, sier han.

Det tyrkiske parlamentet startet sin høstsesjon 2. oktober.

Viktig for Norge

Gram sier til NTB at for Norge er det svenske medlemskapet er svært viktig. Nato skal nemlig i gang med å få nye regionale planer og en ny kommandostruktur på plass.

Her skal Norge, Sverige og Danmark inngå i det fellesoperative kommandosenteret i Norfolk. Meningen er at de tre nordiske landene skal samarbeide tett.

For Norge er det av stor betydning at dette raskt kommer på plass, sier Gram.

– Nå jobbes det mot 2025. Vi har et par år foran oss som blir veldig viktige, sier han.

Men så lenge Sverige står utenfor, er det vanskelig å få framgang i prosessen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse