Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 oktober 2023 14:31
Del på Facebook
Volkswagen ID.3 står linet opp ved Sjursøya i Oslo. Fra neste år av er det bare elektriske modeller å få hos Volkswagen. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Volkswagen ID.3 står linet opp ved Sjursøya i Oslo. Fra neste år av er det bare elektriske modeller å få hos Volkswagen. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Fra nyttår skal Volkswagen slutte å selge personbiler som går på diesel og bensin i Norge.

– Som et siste farvel til fossile biler blir den siste Volkswagen Golf satt i bestilling mot slutten av året, sier Ulf Tore Hekneby, direktør for Norges Volkswagen-importør Møller, i en pressemelding.

Det er blitt solgt 1,1 millioner personbiler fra Volkswagen i Norge på 75 år, og de siste årene har bilprodusenten introdusert mange elektriske modeller. På ti år er det importert 102.000 elbiler fra Volkswagen til Norge.

– Elbilutviklingen har fram til nå vært en formidabel suksess. Det skyldes nok både at nordmenn ønsker seg klimavennlige løsninger, et bredt utvalg elbiler i alle segmenter, men også politikernes vilje til å gi gode insentiver, sier Hekneby.

I september var den elektriske Volkswagen-modellen ID. 4 den nest mest solgte bilen i Norge.

I ti år på rad var Volkswagen Golf Norges mest solgte bil, og i 2013 kom den elektriske varianten av modellen på markedet. De siste årene har Volkswagen kommet med flere nye modeller i den helelektriske ID-serien. De mest solgte modellene til Volkswagen i Norge har i mange år vært elektriske.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse