Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 oktober 2023 21:04
Del på Facebook
Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth sier at Norge har kommet til enighet med Russland om en fiskeriavtale for neste år. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth sier at Norge har kommet til enighet med Russland om en fiskeriavtale for neste år. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Norge og Russland har gjennom digitale forhandlinger blitt enige om en fiskeriavtale for 2024, melder regjeringen.

– Det er bra at vi har inngått en fiskeriavtale med Russland, til tross for at vi også i år befinner oss i en ekstraordinær situasjon. Enigheten sikrer en langsiktig og bærekraftig havforvaltning i nordområdene og er grunnleggende for at vi kan ta vare på torskebestanden og de andre artene i Barentshavet, sier Norges nye fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap) i en pressemelding.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Regjeringen skriver at avtalen med Russland er den viktigste bilaterale fiskeriavtalen Norge har.

Dette er Norge og Russland enige om

* Totalkvoten for nordøstarktisk torsk for 2024 ble satt til 453.427 tonn, i tråd med forvaltningsregelen. Det innebærer en nedgang på 20 prosent fra årets kvote.

* Totalkvoten av torsk fordeles mellom Norge, Russland og tredjeland etter samme mønster som tidligere år. Norges del av kvoten for 2024 vil være 212.124 tonn.

* Totalkvoten for hyse er fastsatt til 141.000 tonn for 2024, som er noe høyere enn det som fulgte av forvaltningsregelen. Norges del av kvoten for 2024 vil være 70.605 tonn.

* Det er fastsatt en totalkvote for lodde i 2024 på 196.000 tonn, i tråd med forvaltningsregelen. Dette er en økning på 134.000 tonn og den høyeste loddekvoten siden 2018. Den norske andelen utgjør 117.550 tonn.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

* Totalkvoten for blåkveite i 2024 er fastsatt til 21.250 tonn. Det er en nedgang på 3750 tonn. Norges del av kvoten vil være 10 823 tonn.

* Det er fastsatt en totalkvote for snabeluer på 70.164 tonn for 2024. Dette er en økning på 3385 tonn fra 2023. Norges del av kvoten vil være 48.518 tonn.

* I tillegg er partene enige om å fortsette arbeidet med forvaltningsregler for lodde, reker, snabeluer og blåkveite.

Høyeste loddekvote siden 2018

Myrseth sier at loddekvoten er den høyeste på flere år.

– Det er særlig gledelig at vi har fått en så høy loddekvote som 196.000 tonn. Dette er den høyeste loddekvoten siden 2018, sier hun og fortsetter:

– Vi er også fornøyd med at det ble en såpass stor reduksjon av blåkveitekvoten, fra 25.000 tonn til 21.250 tonn. Det er usikkerhet om situasjonen for denne bestanden, og da er det viktig at partene viser ansvar og reduserer kvoten, sier Myrseth.

Partene har også blitt enige om et felles norsk-russisk forskningsprogram også i 2024, i tillegg å fortsette det langvarige forskningssamarbeidet om levende marine ressurser og økosystemet i Barentshavet.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse