Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
26 oktober 2023 12:29
Del på Facebook
En eldre illustrasjon av Taftøy Næringspark, etablert på fylkesgrensen mellom Møre og Romsdal og Trøndelag, i henholdsvis Aure og Hemne kommuner. Illustrasjon: Svein Holbu på oppdrag fra Kristiansund og Nordmøre Havn
En eldre illustrasjon av Taftøy Næringspark, etablert på fylkesgrensen mellom Møre og Romsdal og Trøndelag, i henholdsvis Aure og Hemne kommuner. Illustrasjon: Svein Holbu på oppdrag fra Kristiansund og Nordmøre Havn

– Hun har satt av tomt til det som kan bli landets første kjernekraftverk. Et kystområde mellom Trøndelag og Nordmøre blir prøvesteinen for kjernekraft i Norge. Det skriver Teknisk Ukeblad i en artikkel den 25. oktober 2023, hvor de henviser til ordfører Hanne Berit Brekken i Aure kommune.

Området det er snakk om, Taftøyan Næringspark, ligger på fylkesgrensen mellom Møre og Romsdal og Trøndelag, i henholdsvis kommunene Aure og Heim.

Aure og Hemne har etablert næringsområdet i en felles investering hvor kommunene har kjøpt 613 dekar fjellgrunn, strategisk plassert mot Trondheimsleia. Området er regulert til industriformål, og kan gi rundt 500 dekar ferdig planert tomteareal når stein er tatt ut. Beliggenheten er svært god og området ble regulert til industriformål allerede i 2004.

Samarbeidsavtale med Norsk Kjernekraft

I 2022 inngikk kommunene Aure, Heim og Narvik en samarbeidsavtale med Norsk Kjernekraft for å utrede muligheten for kjernekraft som energikilde. Tidligere i år gjennomførte Aure kommune et folke-/informasjonsmøte om kjernekraft. Mange interesserte møtte opp og møtet ble åpnet av ordfører Hanne-Berit Brekken (Ap).

Ordføreren innledet med en historisk opptakt fra etableringen av Statoil Tjeldbergodden i 1997 og frem til folkemøtet. I linken nedenfor kan du lese mer forhistorien og opptakten til Aure og Heim kommuner sitt samarbeid med Norsk Kjernekraft.

– Vil presse fram en aksjon fra myndighetene

Til Teknisk Ukeblad sier Johny Hesthammer, daglig leder i Norsk Kjernekraft, at de vil presse frem en aksjon fra myndighetene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

På sin egen Facebookside sier den samme Hesthammer:

– Det nærmer seg noen spennende milepæler for Norsk Kjernekraft. Vi har allerede sendt ut rapporten "Fra ord til handling" og nå skal vi snart sette igang prosessen med konsekvensutredning. Da må Olje- og energidepartementet på banen, og det skal bli spennende å se hvilken respons vi får derfra.

På Norsk kjernekraft sin Facebookside, skriver selskapet i en post den 25. okt 2023:

– På miniseminaret i går hintet CEO Jonny Hesthammer om at Norsk Kjernekraft snart vil sende melding til Olje- og energidepartementet om forslag til utredningsprogram. Hintet ble plukket opp av Montel som skrev en sak om det. Norsk Kjernekraft skal komme tilbake med mer informasjon så snart det lar seg gjøre, men i mellomtiden kan dere se hva Montel skriver etter intervjuet med Hesthammer.

Aure/Heim er en av tre mulige lokasjoner

I intervjuet sier blant annet operasjonsansvarlig Håvard Kristiansen i Norsk Kjernekraft til Montel, at søknaden vil kunne sendes i løpet av de nærmeste ukene. Han håper dette vil gjøre spørsmålet om kjernekraft i Norge mer konkret.

Norsk Kjernekraft viser til sine avtaler inngått med de kommunene Aure, Heim, Narvik og Vardø og sier at det ennå ikke er offentlig hvilke av de fire aktuelle kommunene man vil lokalisere det potensielle kjernekraftverket.

Offensiv ordfører Hanne Berit Brekken i Aure kommune

Ordfører Hanne Berit Brekken i Aure kommune, etterhvert nasjonalt kjent for sitt engasjement for å utrede fordeler, ulemper og eventuelle muligheter for norske kommuner til å ta i bruk kjernekraft for å løse sine kraftbehov.

Hun sier til Teknisk Ukeblad at det er Norsk Kjernekraft som har sendt meldingen til departementet og at hun ikke har diskutert dette med partifeller i regjeringen ennå.

– Jeg står trygt i den satsingen vi har. Vi må tørre å se på nye muligheter. Det har jeg også folk med meg på. Jeg hadde ikke fått 51 prosent i kommunevalget hvis ikke. Det ser jeg på som en bekreftelse på det, sier Brekken til TU.

Ordfører Hanne Berit Brekken i Aure. Foto: Privat

Kart som viser plassering og andre etableringer i området

taftoy naeringspark kart

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 6 måneder siden
    Blir ordfører Hanne Berit Brekken Aures nye Knut Baardset, ordføreren og mannen bak Tjeldbergoddensuksessen, hva angår teft og tiltaksevne. Baardset var en kjernekar. Brekken kan bli en kjernekvinne😃

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse