Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 oktober 2023 13:07
Del på Facebook
Over 70 dagligvarebutikker har stengt i løpet av det siste året. De fleste nærbutikker. Flesteparten av de rundt 40 nye butikkene som har kommet til, er lavpriskjeder. Foto: Heiko Junge / NTB
Over 70 dagligvarebutikker har stengt i løpet av det siste året. De fleste nærbutikker. Flesteparten av de rundt 40 nye butikkene som har kommet til, er lavpriskjeder. Foto: Heiko Junge / NTB

Det siste året har dagligvarekjedene stengt flere titall butikker. De fleste av disse har vært nærbutikker. Lavprisbutikkene blir flere.

Det viser en gjennomgang foretatt av Dagbladets Børsen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Coop, Norgesgruppen og Rema 1000 har til sammen måttet stenge 71 butikker det siste året. Coop har stengt 29 butikker, Norgesgruppen 39, mens Rema 1000 bare har stengt tre.

Kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen i Coop Norge sier at kundene nå prioriteter annerledes enn før og handler i lavpriskjeder som Extra. De ni nye butikkene som Coop har åpnet, er for det meste nettopp Extra-butikker.

Også fraflytning fra distriktene og økte driftskostnader har ført til at flere butikker har måttet stenge.

Annonse
Annonse

Den samme tendensen gjør seg gjeldende hos Norgesgruppen, som eier butikkjeder som Kiwi, Joker og Meny. De har stengt 39 butikker hvorav 30 er nærbutikker. I samme periode har de åpnet 25 nye, hvor hovedtyngden består av lavpriskjeden Kiwi, men mener at dette er helt normalt.

– Vi ser ingen trend den ene eller andre veien, sier Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen.

Den eneste dagligvaregiganten som har åpnet flere butikker enn de har måttet stenge, er Rema 1000.

– Vi åpnet faktisk en ny butikk i Raufoss i dag, så nå har vi åpnet åtte og lukket tre, sier kommunikasjonsleder i Rema 1000, Hege Rognlien, til Børsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse