Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2023 08:39
Del på Facebook
Spesialisthelsetjenesten omfatter sykehus, psykisk helsevern, spesialisert rusbehandling, rehabilitering og habilitering, og ambulansetjenesten. Her er Ullevål sykehus i Oslo. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Spesialisthelsetjenesten omfatter sykehus, psykisk helsevern, spesialisert rusbehandling, rehabilitering og habilitering, og ambulansetjenesten. Her er Ullevål sykehus i Oslo. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB

I fjor var driftskostnadene i spesialisthelsetjenesten 180,6 milliarder kroner, mot 169,3 milliarder i 2021.

I 2022 økte kostnadene i spesialisthelsetjenesten med elleve milliarder kroner, viser tall fra SSB.

Omtrent hele økningen skyldes prisvekst, hovedsakelig på varer og tjenester.

– Prisstigningen førte til at kostnadene i spesialisthelsetjenesten økte med om lag ti milliarder kroner fra året før. Resten av kostnadsveksten på rundt én milliard kroner skyldtes økt bruk av ressurser, som for eksempel økt bruk av personell eller legemidler, sier rådgiver Sindre Mikael Haugen til SSB.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse