Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
07 november 2023 11:56
Del på Facebook
Fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak legger fram forslag til Økonomiplan 2024–2027. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune
Fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak legger fram forslag til Økonomiplan 2024–2027. Foto: Per-Kristian Bratteng / Møre og Romsdal fylkeskommune

Møre og Romsdal fylkeskommune har økonomiske utfordringer som krever omstilling og stramme prioriteringer fremover, men fylkeskommunen skal likevel jobbe målrettet for en god og bærekraftig samfunnsutvikling.

Det var hovedbudskapet til fylkeskommunedirektør Toril Hovdenak, da hun 3. november la fram forslag til Økonomiplan 2024–2027 med budsjett for 2024.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi må innstille oss på store endringer og tøffe prioriteringer i den kommende planperioden, seier Hovdenak. Vi må ha høyere netto driftsresultat og i større grad finansiere investeringene våre med oppsparte midler fra overskudd i driften. Uten en slik omstilling vil høy lånegjeld og høye finanskostnader gradvis spise opp de midlene vi har oppspart på fond.

Netto driftsresultat på 2,3 prosent

Hovdenak viser til at det i framlegget til økonomiplan er budsjettert med et netto driftsresultat på 2,3 prosent i 2024.

– Dette er lavere enn fylkestingets vedtatte måltall på 2,5-3,0 prosent. Siste års økning i rentenivået, økning i lånegjelden og særs høy prisvekst de to siste årene er hovedgrunner til at fylkeskommunen ikke klarer å innfri målsettingen, seier Hovdenak. I tillegg har vi et generelt høyt driftsnivå sett i sammenheng med de rammene vi får.

Høyere prisvekst på kontrakter

Fylkeskommunen har også hatt langt høyere prisvekst på regulering av kontrakter enn det fylkeskommunen får kompensert i statsbudsjettet de siste to åra.

Annonse
Annonse

Prisveksten gjelder spesielt for buss, båt, ferje og drift av fylkesvei. I tillegg har fylkeskommunen økende finanskostnader som følge av sterk stigning i rentenivået og høy lånegjeld. Dette gjør at det økonomiske handlingsrommet nå er urovekkende lite, og det tross i at fylkeskommunen siden 2020 har innarbeid større innsparingstiltak i driften hvert år. Blant annet ble det i økonomiplan 2023–2026 lagt til grunn ytterligere innsparingstiltak på 100 mill. kroner fra 2024.

Møre og Romsdal på gjeldstoppen

– Om en ser til KS sin modell for vurdering av fylkeskommunenes økonomi, viser denne at Møre og Romsdal ligger helt i gjeldstoppen blant fylkeskommunene i landet, seier Hovdenak videre. Ser vi status for netto driftsresultat, gjeldsgrad og disposisjonsfond samlet, er vi den eneste fylkeskommunen som ligger i «rød sone». Med bakgrunn i dette, foreslår vi at det blir sett i gang et omstillings- og innsparingsarbeid i 2024. I dette arbeidet må administrasjonen og det politisk nivået samarbeide for å finne løsningene som gir mer bærekraftig økonomi fra 2025 og videre fremover.

Økte takstsoner på ferjer og generelt lavere investeringsnivå

På bakgrunn av den svært utfordrende økonomiske situasjonen fylkeskommunen står i, er det i denne økonomiplanen foreslått innføring av en takstøkning på en sone på alle ferjesamband, samt redusert rabattsats på nullutslippskjøretøy fra 1. januar 2024. Dette er ventet å gi en inntektsøkning på omtrent 50 mill. kroner i 2024. I tillegg er investeringsnivået i fireårsperioden redusert med 700 mill. kroner.

Fylkeskommunen vil levere gode tjenester

Selv om økonomiplanen legger opp til strammere rammer, er det viktig for meg å understreke at vi likevel skal fortsette med å levere gode tjenester, konkluderer Hovdenak.

– Vi skal realisere flere store samfunnsutviklingsprosjekter de kommende årene. I 2024 vil Campus Kristiansund og Spjelkavik arena bli tatt i bruk. Rassikringsprosjektet Korsmyra–Indreeide blir åpnet, og vi elektrifiserer flere busser, ferjer og ferjekaier. I 2025 vil Normoria – opera og kulturhus i Kristiansund og Nerlandsøybrua bli ferdigstilt, og prosjektet med Ørsta kompetanse og kultursenter vil bli startet opp i økonomiplanperioden, avslutter Hovdenak.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse