Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 november 2023 14:54
Del på Facebook
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl sier at Norge er forberedt på å stenge grenseovergangen på Storskog i Finnmark på kort varsel. Foto: Emilie Holtet / NTB
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl sier at Norge er forberedt på å stenge grenseovergangen på Storskog i Finnmark på kort varsel. Foto: Emilie Holtet / NTB

Justisminister Emilie Enger Mehl sier at det så langt ikke har vært en økning i grensepasseringer fra Russland over Storskog på samme måte som Finland har sett.

– Vi følger situasjonen tett, og det kan bli aktuelt for oss å stenge grensa på kort varsel ved behov, sier justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) til NTB.

Annonse
Annonse

Finland sa torsdag at de natt til lørdag vil stenge fire av ni grenseoverganger til Russland. Årsaken er at svært mange asylsøkere har krysset den russiske grensa til Finland den siste tiden.

Mehl sier til NTB at norske myndigheter er oppmerksomme på situasjonen Finland nå opplever, men at Norge hittil ikke har opplevd den samme pågangen ved grensa som Finland.

– Vi opplever ikke noen unormal trafikk over Storskog per nå. Trafikken er veldig lav og har vært lav i hele høst, sier justisministeren.

– Migrasjon kan brukes som virkemiddel

Finlands statsminister Petteri Orpo sa tirsdag at russiske grensemyndigheter har begynt å slippe gjennom folk til den finske grensen som ikke har nødvendige dokumenter. Han sa også at russiske grensevakter har eskortert og transportert folk til grensa.

– Migrasjon kan brukes som et virkemiddel for å skape uro, og det er et scenario som vi har beredskap for, sier Mehl.

Politiet: – Ikke noe unormalt

Stabssjef Tarjei Sirma Tellefsen i Finnmark politidistrikt bekrefter at de ikke har hatt det samme trykket på Storskog som det Finland nå opplever.

Annonse
Annonse

– Vi opplevde det i 2015, men vi har ikke sett noe unormalt ved trafikkbildet over Storskog i høst. Vi følger likevel trafikkbildet tett, sier Tellefsen.

I 2015 kom 5500 migranter over grensa på Storskog i løpet av kort tid. Mange av dem kom syklende.

Siden krigen startet i Ukraina, har politiet hatt økt territorialkontroll i hele distriktet, økt årvåkenhet og økt patruljering, sier stabssjefen.

– Som Schengen-yttergrense vet vi at endringer kan skje raskt, og forhold på den andre siden vil kunne påvirke både trafikken over Storskog og forhold her i Norge. Dette tar vi høyde for og har gode beredskapsplaner og iverksetter tiltak der vi ser behov. Vi følger situasjonen tett, noe vi har gjort siden invasjonen i Ukraina og har tett dialog med våre finske kollegaer, sier han.

Kan tilpasse seg

Tellefsen vil ikke gå ut med tall på hvor mange russere som har passert grensa på Storskog den siste tiden, men sier at antall reisende er innenfor normalen.

Samtidig sier han at politiet kan tilpasse seg raskt dersom endringer skulle skje.

– Vi har god dialog også med andre beredskapsaktører. Det er viktig å ha lik situasjonsforståelse og forstå hvilken måte vi kan bli berørt av det som skjer på den andre siden av grensen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse