Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 november 2023 14:03
Del på Facebook
Næringsminister Jan Christian Vestre har ikke gitt opp troen på norske gigafabrikker for batterier. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Næringsminister Jan Christian Vestre har ikke gitt opp troen på norske gigafabrikker for batterier. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) tror fortsatt på norske batterieventyr. Han understreker at det ikke er staten som investerer mest i bransjen.

– Hvis privat kapital vil investere i batterifabrikker i Norge, la oss ønske dem velkommen. Hvis ikke det er næringsvennlig, så vet ikke jeg, sier Vestre.

Annonse
Annonse

I Stortinget ble næringsministeren onsdag konfrontert med siste vending fra batteriselskapet Freyr, som inntil videre har parkert planene om en gigafabrikk i Mo i Rana.

– Batterieventyret i Nordland kan altså være over før det er produsert et eneste batteri – men skattebetalernes penger er brukt og sannsynligvis tapt for godt. Samtidig har styre og ledelse fått unormalt høye godtgjørelser, til å være et norsk selskap, sa Frps Sivert Bjørnstad.

– Hele verden skal elektrifiseres

Bjørnstad reagerer på at staten har gitt nærmere 200 millioner kroner til Freyr, i tillegg til lovnader om lånegarantier til en verdi av drøye fire milliarder kroner.

Vestre vil imidlertid ikke trekke tilbake sin framsnakking av satsingen på gigafabrikker for batterier i Norge.

– Etterspørselen til batterier i verden kommer til å tjuedoble seg de neste sju årene, og det er fordi hele verden skal elektrifiseres, sa Vestre.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han mener det er viktig å satse på det grønne skiftet, i en tid hvor Europa faser ut fossil energi.

– Det er høyrisikosport å forsøke å lukke øynene og ørene for den utviklingen og late som at ingenting skjer.

18 ganger mer fra private

Vestre viser til at mesteparten av pengene som er investert i batteribransjen kommer fra det private:

– De to siste årene er det investert 18 milliarder private kroner i norsk batteriverdikjede. Staten har bidratt med om lag 1 milliard i støtte til teknologiutvikling. Freyr i Mo i Rana har investert 3 milliarder kroner og fått 190 millioner i tilskudd.

Han påpeker at tilskuddet for øvrig ble gitt av den borgerlige regjeringen.

– Det har resultert i 100 arbeidsplasser. Det har resultert i en pilotfabrikk. Og Freyr produserer nå batterier i Mo i Rana.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse