Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
29 november 2023 13:14
Del på Facebook
Representanter fra OceanFront, Oslo kommune ved Bymiljøetaten og Oslo Havn. Foto: OceanFront
Representanter fra OceanFront, Oslo kommune ved Bymiljøetaten og Oslo Havn. Foto: OceanFront

OceanFront AS har signert kontrakt med Oslo kommune – Bymiljøetaten på opprydding av marint avfall fra sjøbunnen i havnebassenget i Oslo og indre Oslofjord, skriver selskapet i en pressemelding.

Oslo kommune ønsker å fjerne forurensede elementer fra havbunnen for å bedre miljøtilstanden i en truet Oslofjord.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Forsøplingen i Oslofjorden er veldokumentert og utgjør en trussel for livet i fjorden. Spesielt langs sentrumsnære kaier er havbunnen sterkt forsøplet av gjenstander som flasker, bildekk, matemballasje, plastposer, sykler m.m. Mye av denne forsøplingen er av plast, som inneholder miljøgifter og brytes ned svært langsomt.

Det prioriteres å rydde gjenstander som er kilde til forsøpling og forurensning. Det vil innebære produkter som f.eks. plastgjenstander, bilbatterier, dekk, elektronikk, gjenstander med kjemisk innhold mm.

Metoden som benyttes for opprydding på havbunnen er en del av Natural Seabed-konseptet som er utviklet av SEA Group og OceanFront. Hovedverktøyet som brukes for avfallsfjerning er eSEA eXpiator, en undervanns verktøybærer med en rekke funksjoner, sensorer og egenskaper.

Annonse
Annonse

Løsningen gir en kostnadseffektiv utførelse, dokumentasjon av utført rydding, og ikke minst god sikkerhet for personell og miljø.

Daglig leder i OceanFront, Frank Ellingsen, er stolt over den tildelte kontrakten og hva den betyr for selskapet.

– Vi er blant én av få profesjonelle ryddeaktører som fjerner avfall fra havet, så denne anerkjennelsen og tilliten fra Oslo kommune betyr svært mye. Vi har tung erfaring med oppryddingsprosjekter for andre offentlige aktører, og ser fram til å fortsette arbeidet nå for Oslo kommune ved Bymiljøetaten i samarbeid med Oslo Havn, sier Ellingsen.

– Vårt mål med Natural Seabed-konseptet er å skape et renere hav ved bruk av teknologi, innovative løsninger og erfaringer fra andre marine og maritime bransjer. Ved å fjerne uønskede elementer vil vi gjenskape et naturlig miljø, noe som gir en bedre morgendag for livet i og ved havet, står det i pressemeldingen.

Prosjektstart vil være straks på nyåret 2024 og vil vare 1 til 3 måneder avhengig av opsjoner. Hele prosjektet er samfinansiert av Oslo kommune og Handelens Miljøfond. Sammen kan vi bidra til å skape sunne og levende havområder for kommende generasjoner!

Fakta om eSEA Group AS/OceanFront AS:

eSEA Group AS er lokalisert i Kristiansund og består av datterselskapene OceanFront AS, eSEA Advisory og ThirdEye Marine AS.

Alle 19 ansatte i eSEA Group er samlet fra forskjellige segmenter på tvers av marin og teknisk industri for å muliggjøre ny tenkning og bidra til sikre og effektive arbeidsmetoder. Norge har tradisjonelt stor kompetanse innen maritim industri. Vi tar sikte på å utnytte og utvikle denne kompetansen ved å sørge for at den brukes til å bevare verden vår for fremtiden samtidig som vi utnytter ressursene bærekraftig.

OceanFront AS er en samarbeidspartner for alle som skal utføre bærekraftige maritime operasjoner på, i og under vann.

Det er marin opprenskning og prosjektet Natural Seabed, med tilhørende havrelatert serviceoppgaver, ROV- og ingeniørtjenester som er hovedfokus i OceanFront AS. Utover dette kan det sammenslåtte selskapet tilby et bredt spekter innen kartlegging, undersøkelser, inspeksjoner og mer.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse