Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 desember 2023 15:08
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Emilie Holtet / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Emilie Holtet / NTB

Regjeringen fremskynder kravet om nullutslipp når det offentlige kjøper bybusser. Egentlig skulle kravet gjelde fra 1. januar 2025, nå blir det fra nyttår 2024.

– I stadig flere deler av transportsektoren er det nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy. Vi fremskynder derfor kravet til nullutslipp i offentlige anskaffelser av buss med ett år, fra 2025 til 2024, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Han peker på at i arbeidet med å redusere utslipp, må det tas i bruk flere virkemidler, og han sier at det offentlige må gå foran. Å redusere utslippene fra transportsektoren er avgjørende for å nå klimaforpliktelsene, sier han.

De fremskyndede kravene gjelder for buss klasse I, som er bybusser hvor det som oftest er flere ståplasser enn sitteplasser, og med hastighet begrenset til 70 km/t. For hver dieselbuss som byttes ut med elektrisk buss, vil CO2-utslippet reduseres med rundt 50 tonn CO2 per år.

– Dette er ett av flere virkemidler regjeringen tar i bruk for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren, som står for om lag en tredel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene, sier Nygård.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse