Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 januar 2024 09:32
Del på Facebook
NHO-direktør Ole Erik Almlid forteller at beregningene i den ferske rapporten gir grunn til optimisme. Rapporten viser at kunstig intelligens kan gi en stor økning i verdiskapingen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
NHO-direktør Ole Erik Almlid forteller at beregningene i den ferske rapporten gir grunn til optimisme. Rapporten viser at kunstig intelligens kan gi en stor økning i verdiskapingen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

En fersk NHO-analyse anslår at økt bruk av kunstig intelligens kan øke verdiskapningen i Norge med 2000 milliarder kroner i perioden fram til 2040.

– Digitalisering og kunstig intelligens kan gi oss mer verdiskaping, mer velferd og mer velstand. Mye mer. Og jo fortere vi kommer skikkelig i gang, jo større blir gevinstene for hele samfunnet, sier sjef i Næringslivets Hovedorganisasjon, Ole Erik Almlid, i en pressemelding.

Annonse
Annonse

I forkant av NHOs årskonferanse tirsdag, har Samfunnsøkonomisk analyse sett på hvordan kunstig intelligens (KI) kan være en del av løsningen på nåtidens samfunnsutfordringer, som mangel på arbeidskraft, fallende produktivitetsvekst og klima- og energiomstillingen.

Ifølge rapporten kan gevinsten bli betydelig dersom man kommer i gang fort.

Totalt anslår beregningene at potensialet i digitalisering og kunstig intelligens kan komme opp mot 5600 milliarder kroner samlet i perioden fram til 2040.

Annonse
Annonse

Anslaget er basert på beregninger om at økt bruk av generativ KI kan øke verdiskapningen i Norge med 2000 milliarder kroner i den samme perioden, og at bruk av annen avansert digital teknologi kan øke verdiskapningen med til sammen 3600 milliarder kroner.

– Vi står midt i en KI-revolusjon, og vi trenger mer kunnskap om hvilken betydning det kan få for Norge. Denne rapporten er et bidrag i denne sammenhengen, og beregningene gir grunn til optimisme selv om det alltid er vanskelig å se inn i fremtiden, sier Almlid.

Rapporten er utarbeidet av Samfunnsøkonomisk analyse på oppdrag fra NHO, Abelia, Nelfo og Finans Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 7 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse